Modernizace vozidel ČD

České dráhy zmodernizují až 62 rychlíkových vozů

České dráhy zmodernizují až 62 rychlíkových vozů

PRAHA (24.10.) – České dráhy uzavřely smlouvu se společností Pars nova, a.s. na komplexní modernizaci 31 osobních vozů řady Bp pro vlaky EuroCity a InterCity. Modernizované vozy nabídnou klimatizovaný interiér vybavený audiovizuálním informačním systémem a elektrickými zásuvkami 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících. Kontrakt zahrnuje opci na modernizaci i dalších 31 vozů stejné řady. Informoval o tom mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

Modernizované vozy řady Bp rozšíří flotilu komfortních vozů Českých drah 2. třídy pro rychlost 160 km/h pro mezistátní a vnitrostátní spoje EuroCity, InterCity, Expresy a rychlíky vyšší kvality Rx. Vozy původem z Moravskoslezské Vagónky ve Studénce vyrobené v letech 1991 a 1992 projdou komplexní obnovou. Cestující ocení především zcela nový interiér vozů včetně sedaček a sklopných nebo rozkládacích stolků. U vybraných míst budou k dispozici elektrické zásuvky 230 V pro napájení drobné elektroniky cestujících, jako jsou notebooky, iPady nebo mobilní telefony. Interiér bude plně klimatizovaný. Nová celistvá okna budou z bezpečnostního determálního skla, což přispěje k celkové lepší tepelné pohodě v letních i zimních měsících.

Vůz bude vybaven dvojicí toalet s uzavřeným systémem, které mohou cestující využít i při pobytu vlaku ve stanici. Cykloturisté ocení 6 míst pro uložení jízdních kol na jedné z nástupních plošin. K vyšší bezpečnosti a pohodlí při cestování přispějí i nové nástupní a mezivozové dveře. Ty budou nově posuvné s elektrickým nebo elektropneumatickým pohonem ovládané tlačítky. Významným bezpečnostním prvkem nástupních dveří bude možnost selektivního blokování proti otevření i při zastavení vlaku, což zamezí výstupu osob do kolejiště mimo nástupiště. Vstupní dveře do oddílu budou také posuvné a automaticky ovládané fotobuňkou.

Bezproblémovému cestování přispěje také audiovizuální informační systém, jehož prostřednictvím budou cestující informování o trase vlaku, následujících zastávkách nebo mimořádnostech v provozu. Podstatné změny čekají vůz v oblasti technických a provozních parametrů. Maximální rychlost vozů stoupne po modernizaci ze 120 na 160 km/h. Vůz bude nově osazen také magnetickou kolejnicovou a elektropneumatickou brzdou, která umožní provoz na tratích s tunely do délky pěti kilometrů. Dosazeny budou i nové součásti elektrické výzbroje, ať půjde o nové baterie nebo centrální zdroj energie (CZE), který umožní provoz v mezistátní dopravě a napájení vozu ze všech v Evropě běžně užívaných systémů a navíc na systému 3 000 V 50 Hz. Zatímco dosud mohl jezdit tento typ vozů v České republice a jen omezeně do zahraničí, například na Slovensko nebo do Polska, nově bude odpovídat mezistátním standardům RIC a bude moci jezdit prakticky v celé Evropě.

Vozy budou pro komunikaci a přenos informací v rámci vlakové soupravy vybaveny také 18ti žilovým vedením podle vyhlášky UIC 558 a 9ti žilovým vedením podle vyhlášky UIC 541–5. To umožní zařadit vozy i do vratných souprav s řídicími vozy. Hodnota uzavřeného kontraktu na 62 vozů je 1,089 miliardy Kč. Série prvních 31 vozů bude dodána do 17 měsíců od podpisu smlouvy, tedy do března 2016. První z modernizovaných vozů mají vyjet ještě před koncem příštího roku. České dráhy mohou zadat také opci na modernizaci 31 dalších vozů.

(tj)

foto: Wikimedia

spinner