Chovanec: ČD Cargo je tikající bomba v rezortu dopravy

Chovanec: ČD Cargo je tikající bomba v rezortu dopravy

PRAHA (28.6.) – Hospodářské výsledky ČD Cargo za prvních pět měsíců letošního roku jsou na první pohled příznivé. Zdání však klame. „Zisk ve výši 200 miliónů Kč není tvořen poskytováním dopravy. Jedná se o finanční operace související především s prodejem majetku," říká stínový ministr dopravy za ČSSD a plzeňský hejtman Milan Chovanec. Podle jeho slov se sice kusové zásilky drží v číslech daných plánem, ale celkově to letos představuje ztrátu 1,2 až 1,6 miliardy Kč. Navíc lze očekávat i propad ucelených vlaků, kde ztrátu odborníci odhadují na další půl miliardu Kč.

ČSSD opakovaně upozorňovala na to, že ministr dopravy Zbyněk Stanjura, toho času v demisi, stejně jako jeho předchůdci z pravicových stran, problémy v ČD Cargo prakticky nijak neřeší. Jde tak o typickou ukázkou odklonění problému a jeho odsunutí. Dědictví je tak tragické a vše se plně projeví až v závěru letošního roku a zejména v roce následujícím. Situaci navíc komplikují i fatální chyby managementu.

„Ať již se jedná o najímání drahých lokomotiv a vagónů v době, kdy ČD Cargo nevyužívá ani vlastní stroje, netransparentní smlouvy na opravy, či podivné zakládání dceřiných společností. Bohužel to vše probíhalo i za tichého mlčení odborů. Je tak více než zřetelné, že selhaly všechny kontrolní mechanismy a je potřeba vyvodit i osobní odpovědnost," tvrdí Chovanec.

Podle Chovance je nyní nutné okamžité zpřesnění podnikatelského plánu pro letošní rok s výhledem na rok příští. Řešení stále existuje, ale bude teď již více bolestné. „Namísto verbálně deklarované restrukturalizace je nutné dramaticky snížit fixní náklady na přepravu. Tedy řešit nadbytek vagonů, lokomotiv a zaměstnanců. S tím souvisí i celková optimalizace a opuštění přeprav, které nejsou s kladnou marží," říká Chovanec.

V opačném případě podle něho hrozí, že mohou již na přelomu roku chybět peníze na křížové financování kusových zásilek. „Pokud se situací v ČD Cargo nebude i nadále nikdo zabývat, lze brzy očekávat fatální problémy. Ty se mohou následně promítnout i v Českých drahách a počty propuštěných by tak byly výrazně vyšší. ČD Cargo se tak stává tikající bombou v rezortu dopravy," doplňuje Chovanec.

Stát musí podle ČSSD navíc jasně deklarovat své priority. Je nutné znovu otevřít i otázku narovnání cen a poplatků mezi automobilovou a železniční dopravou. Mýto na silnici by mělo sloužit i jako regulační nástroj. Na železnici pak musí stát jednoznačně garantovat slevu za použití kolejí, přidělovat transparentně dopravní cestu a zohlednit ceny například v časovém rozložení. „Liberalizace na železnici musí probíhat podle jasných a rovných pravidel. K tomu je potřeba ustanovit skutečně nezávislý dohledový orgán, který tu dnes zřetelně chybí. Sociální demokraté jsou připraveni okamžitě jednat o jeho zřízení," dodává Chovanec.

spinner