Liberalizace české železnice

ČSSD navrhuje vznik nezávislého regulátora na železnici

ČSSD navrhuje vznik nezávislého regulátora na železnici

PRAHA (1.7.) – „Liberalizujeme železniční dopravu, ale nemáme nastavené jasné mantinely. Je potřeba mít rovná pravidla, která platí pro všechny účastníky. Včetně kontrolních mechanismů a možnosti odvolání. Ministerstvo dopravy tady zavádí trh na železnici bez rozhodčího,“ říká stínový ministr dopravy za ČSSD a hejtman Plzeňského kraje Milan Chovanec.

Podle jeho slov chybějící nezávislý arbitr již nyní způsobuje velké potíže. Není tu prý nikdo, kdo by mohl pružně reagovat na potřeby trhu, řešit spory mezi jednotlivými provozovateli, nebo přijímat rychlá opatření k nápravě.

ČSSD neexistenci nezávislého regulátora dlouhodobě kritizuje. Jedná se totiž o přímé porušení závazku ČR vůči EU, kde již všechny státy, s výjimkou Irska, podobný institut zavedly. EU navíc již v roce 2010 podala na naši republiku z důvodu liknavosti při přípravě příslušné legislativy žalobu. Velmi reálné tak je, že budeme díky trestuhodnému otálení pravicového kabinetu platit nemalé penále.

„Vypadá to, že nikomu nevadí hrozba pokuty, ani to, že používáme vadný systém zpoplatnění na železnici, ani to, že nejsou zajištěny rovné podmínky pro všechny provozovatele. Současná novela zákona o drahách, kterou připravil ještě Nečasův kabinet, totiž se zřízením nezávislého regulačního úřadu vůbec nepočítá,“ doplňuje Chovanec.

Úlohu regulátora nemůže podle ČSSD vykonávat Ministerstvo dopravy. Je totiž zřizovatelem Českých drah i SŽDC, které je správcem infrastruktury a je nepředstavitelné, aby bylo zároveň i nezávislým arbitrem. Ze stejného důvodu nemůže dohled nad férovou soutěží vykonávat ani Drážní úřad. Paradox a nefunkčnost stávajícího systému navíc jednoznačně ukazuje i jeho aktuální rozhodnutí.

Drážní úřad svým verdiktem zrušil nařízení ministerstva zvýšit slevy za použití kolejí. Ministerstvo však nemusí toto rozhodnutí respektovat a zvýšení slev, jako dozorující orgán, opět nařídit. „Do slepé uličky se tak dostávají všichni dopravci nákladu na železnici. Problematické je to pro privátní subjekty a zřetelně to komplikuje i situaci v ČD Cargo. To však jakoby nikoho netrápilo. To dnes vůbec nikdo neřeší,“ dodává Chovanec.

Podle stínového ministra dopravy to není jediný problém, který neexistence nezávislého regulátora na železnici způsobuje. Díky nemožnosti vypsat transparentní tendry se o další rok odsouvá například soutěž na vlaky z Prahy do Plzně a dále do Německa. Z důvodu nejasných pravidel není vypsána ani soutěž na vlaky mezi Plzní a Mostem a podobně je na tom i linka spojující Pardubice s Libercem.

„Chybějící dohled, obtížně vykonavatelná kontrola a praktická nemožnost vymáhat jakoukoli nápravu je příčinou i velmi napjatých vztahů mezi jednotlivými dopravci. A to nejen u nákladní železniční dopravy, ale i u dopravy osobní. Konkrétním příkladem jsou dlouhotrvající spory dopravců na trase Praha – Ostrava, kde již privátní subjekty společně s ČD jezdí,“ dodává Chovanec.

ČSSD připravila jasné a transparentní řešení – paragrafové znění zákona, jež umožní vznik nezávislého regulátora. Zákon by se měl stát součástí vládního návrhu. „Nechali jsme odborně posoudit čtyři varianty, které přicházejí v ČR do úvahy. Jako nejvýhodnější a právně nejčistší vychází zřízení nového regulačního úřadu, který bude na férovost soutěže dohlížet. Podobně jako ve většině evropských zemí by se jednalo o samostatný ústřední orgán státní správy,“ tvrdí Chovanec.

Sociální demokraté jsou podle něho připraveni okamžitě jednat o podpoře tohoto návrhu s ostatními politickými stranami a nově jmenovaným ministrem dopravy. Důležitá je totiž i rychlost, ochota a vůle implementovat příslušnou legislativu, která bude odpovídat standardům, protože právě tak je možné se vyhnout i hrozícím sankcím a penále.

spinner