11. dubna 2014

Čtvrtý železniční balíček a další nové legislativní normy, ať už schválené nebo připravované, byly hlavním tématem diskuse v rámci tradiční jarní členské schůze Sdružení držitelů a provozovatelů železničních vozů (SPV). Ta se letos konala v jihočeském Sezimově Ústí a zúčastnili se jí zástupci necelé třicítky členů tohoto sdružení. Jedním z problémů, které dnes trápí držitele vozů, jsou nové protihlukové normy, které počítají s výrazným omezováním hluku železničních vozů. Vybavení zejména nákladních vagonů novými brzdami je však velmi finančně náročné, proto se v Evropě hledají možnosti podpory držitelů a provozovatelů železničních vozů.
České ministerstvo dopravy podle vedoucího oddělení koncepcí a rozvoje Luboše Knížka připravuje program na podporu plnění hlukových norem, uvažuje se však zatím pouze o podpoře dopravců, případně správce infrastruktury. Možná se prý na tyto účely daly využít finanční prostředky z evropských programů OPD či OPD 2. „Program OPD 2 se zřejmě bude schvalovat až na konci letošního roku, první výzvy by tak mohly být v prvním čtvrtletí příštího roku,“ upozornil Knížek. SPV se ale nelíbí to, že by na případnou podporu nedosáhli majitelé vozů. „Záleží na ministerstvu dopravy, jakou výzvu vypíše. Může to vypsat i pro majitele vozů nebo jen pro dopravce,“ upozornil zástupce společnosti RYKO Martin Vošta.
Schvalování vozidel bude jednodušší, ale také dražší
Největší ohlas mělo vystoupení nového šéfa Drážního úřadu Jiřího Hanuše, který informoval zejména o dopadu čtvrtého železničního balíčku, který je zatím ve schvalovacím procesu na půdě Evropského parlamentu, na drážní předpisy a zejména schvalování nových vozidel. Tento balíček totiž počítá s tím, že osvědčení o bezpečnosti vozidla a povolení k provozu bude vydávat pravděpodobně Evropská železniční agentura (ERA) pro celý evropský trh. To bude pro majitele vozů samozřejmě výhodnější, než když musí nyní získávat povolení pro jednotlivé země zvlášť, nicméně také výrazně dražší.
Na druhou stranu ERA bude schvalovat vozidla určená pro mezinárodní provoz, kdo bude požadovat schválit vozidlo pouze pro vnitrostátní dopravu, může se obrátit na domácí bezpečnostní orgán, což je u nás zatím Drážní úřad. „Ušetří velké peníze, ale bude moci provozovat vozidlo pouze na území ČR,“ upozornil Jiří Hanuš. Výkonný ředitel Svazu dopravy ČR Petr Kašík upozornil na tradiční téma, a sice chybějící harmonizaci pravidel pro přístup k silniční a železniční dopravě. „Cena za dopravní železniční cestu je u nás druhá nejvyšší v Evropě hned po Slovensku. Roste sice kombinovaná doprava, ale to jen díky tomu, že Rakousko, Německo i Švýcarsko omezují kamionovou dopravu,“ uvedl Petr Kašík.
Tomáš Johánek