10. března 2015

Nezávislí provozovatelé železniční nákladní dopravy v Evropě se museli obrátit na justici, aby mohli provozovat efektivní služby. V lednu letošního roku zaznamenali vítězství u soudu společnost ZNPK v Polsku a Westbahn v Rakousku.
V prvním případě byl shledán vinným polský státní železniční koncern PKP za neposkytování informací o železniční infrastruktuře, v důsledku čehož nemohl nezávislý operátor využít řadu zařízení pro provozování své činnosti jednoduše proto, že PKP odmítl informovat o vlastníku infrastruktury. Soud konstatoval, že záměrné neposkytování informací o veřejném majetku vážně ohrožuje rozvoj konkurenčního prostředí v železničním sektoru, tedy stavu, který je ve veřejném zájmu.
Veřejná infrastruktura nesmí sloužit zájmům jednoho subjektu
Evropská asociace nákladních železničních dopravců ERFA by uvítala posun ve vytváření konkurenceschopnější železnice v Evropě. Většina železniční infrastruktury byla vybudována z veřejných prostředků a je určena pro zajištění všech základních železničních služeb včetně odbavení cestujících a nákladu. Není prý proto přípustné s ní zacházet tak, aby sloužila jednostranně jen jednomu subjektu a nebyla užívána ve prospěch všech. Potřeba změnit způsob uvažování jasně vyplývá také z rozsudku rakouského soudu, který shledal rakouského provozovatele železniční infrastruktury ÖBB vinným z maření poskytování dálkové železniční dopravy, protože zatěžoval vyššími poplatky všechny vlaky dálkových spojů za užívání nádraží bez ohledu na skutečnou délku soupravy. Pro požadování vyšších poplatků není podle soudu žádný důvod – kromě faktu, že 90 procent vlaků provozovaných samotným koncernem ÖBB jsou spoje na krátké vzdálenosti, zatímco nový nezávislý provozovatel Westbahn má v nabídce výhradně dálkové vlaky.
Čtvrtý balíček musí posílit nezávislost infrastruktury
V čase, kdy jedním z klíčových úkolů evropské dopravní politiky je dosáhnout přesunu významnější části toku zboží ze silnice na železnici (a tím přispět k omezení hustoty silničního provozu a snížení emisí), je podle ERFA důležité, aby evropští politikové provedli v připravovaném 4. železničním balíčku takové změny, které by přispěly k posílení nezávislosti správy železniční infrastruktury a vytvoření lepšího prostředí pro všechny operátory bez výjimky. Spravedlivé podmínky je prý nutné budovat systémově, nikoli pomocí jednotlivých soudních kauz, které jsou navíc časově i finančně náročné.
Tomáš Johánek