4. května 2015

Evropská asociace nákladních železničních dopravců (ERFA) na svém výročním zasedání 24. března v Bruselu varovala před ustrnutím evropského železničního trhu v monopolním prostředí. Železnice by se měla stát atraktivním, dynamickým a inovativním dopravním systémem. Provozovatelé infrastruktury by se měli chovat jako obchodní partneři všech železničních podniků, měli by samozřejmě také zajistit kvalitní služby pro všechny operátory. Rozhodně nemohou dále fungovat jako detašované pobočky monopolních železničních koncernů.
Evropská komisařka pro dopravu Violeta Bulcová využila výroční valné hromady ERFA k vyzdvižení nezastupitelné úlohy železnice. Sektor musí zlepšit řadu parametrů, zejména spolehlivost spojů a celkovou efektivitu služeb. Violeta Bulcová rovněž vyjádřila podporu připravovanému 4. železničnímu balíčku, od kterého si železniční komunita slibuje odstranění diskriminace nových subjektů a nastavení takových podmínek, které podpoří konkurenceschopnost sektoru.
Soukromí dopravci se denně setkávají s diskriminací
Prezidentka ERFA Irmtraut Tonndorfová potvrdila, že se nové soukromé železniční podniky setkávají s diskriminačními praktikami každý den. Nepružná struktura evropského železničního trhu zatím brání výraznějšímu růstu a nepodporuje ani příliv investic. Svaz podpořil záměr prosadit striktní oddělení správy železniční infrastruktury od samotného provozování železniční dopravy. Nejkřiklavější případy porušení principu rovného přístupu do evropské železniční sítě by měly být náležitě prošetřeny.
V sekci seminářů během výročního zasedání ERFA seznámil přítomné s úspěšným fungováním britského odděleného systému (infrastruktura vs. provoz dopravy) předseda představenstva MTR Corp. Jeremy Long. Velká Británie po reformě železnice registruje silný nárůst poptávky po železničních službách, dosud největší počet nabízených spojů, zvýšení kvality služeb na nádražích, nákladních terminálech i samotných vlaků. Záruka rovných podmínek pro všechny se stala standardem.
(tj)