31. října 2014

Evropská asociace nákladních železničních dopravců ERFA, která hájí zájmy především nových soukromých provozovatelů železniční dopravy na evropském trhu, vyzvala ministry dopravy členských zemí Evropské unie, aby v duchu čtvrtého železničního balíčku zajistili odstranění diskriminace, které nováčci na trhu čelí ze strany etablovaných železničních koncernů. Férové podmínky na evropském trhu prý vytvoří předpoklady pro příliv soukromých investic a podpoří růst železničního sektoru, mobilitu a prosperitu.
Členské státy EU by podle zástupců ERFA měly modernizovat řídicí struktury tradičních drah tak, aby se zamezilo zneužívání dominantního postavení. Ochromený železniční trh totiž bude jen velmi obtížně zvládat konkurenční tlaky ze strany silniční dopravy a stěží se podaří naplnit politicky opakovaně deklarovaný cíl dosáhnout většího tržního podílu pro ekologičtější druhy dopravy, jako je železnice. Vlády evropských zemí prý nedostatečně tlačí na restrukturalizaci velkých národních železničních podniků. „Úsilí nových subjektů na trhu přinášet inovace a investice, zvyšovat efektivitu a vytvářet nová pracovní místa je doslova torpédováno faktickými monopolními hráči na trhu. Nováčci musí bojovat o přežití místo toho, aby přispívali k dynamickému rozvoji železnice a posilovali její pozici v konkurenčním boji se silniční dopravou,“ uvádí se v otevřeném dopise adresovaném Radě ministrů dopravy.
Pro členy ERFA je nepřijatelné, že správy železničních sítí upřednostňují vlastního operátora na úkor ostatních provozovatelů železniční dopravy: „Management železniční infrastruktury často nabídne nováčkům neatraktivní sloty, odmítne udělit povolení přístupu do sítě, klade si nesmyslné administrativní podmínky a protahuje lhůty…“ Vlády členských zemí EU by měly učinit následující kroky:
- Podpořit vznik silného a nezávislého provozovatele železniční infrastruktury, který by pracoval ve prospěch všech uživatelů. Nákladná železniční síť by měla být budována s ohledem na efektivní spojení.
- Vybudovat „čínské zdi“, jasná účetně-organizační pravidla zabraňující neprůhledným finančním tokům uvnitř velkých železničních holdingů, které přeléváním prostředků silně znevýhodňují kapitálově slabší konkurenty.
- Vytvořit koordinační výbory jako platformy pro spolupráci všech subjektů železničního trhu, aby byl zajištěn rozvoj železniční sítě, který by současně umožňoval dobrou návratnost investic.
Rada ministrů dopravy členských zemí EU by měla podpořit opatření pro odstranění bariér na trhu, jako je vzájemné uznávání certifikací kolejových vozidel nebo garantování jasných pravidel pro přístup ostatních operátorů do jiných železničních sítí.
Tomáš Johánek