Německo

Komise omezila německou podporu tišších vozů

Komise omezila německou podporu tišších vozů

Evropská komise letos Německu povolila jeho program podpory přecházení na vlaky s tišší brzdovou soustavou, omezila však současně dotace na polovinu. Pro majitele vozů to znamená, že od tohoto týdne, kdy v Německu začal platit nový jízdní řád, je pro ně výměna brzdového systému zvýhodňována méně než dosud.

Spolkové ministerstvo dopravy a Německá dráha DB původně poskytovaly zvýhodnění 0,7 € za nápravu a kilometr, a to až do maximální výše 1750 €. Po uplatnění nové směrnice Evropské komise na podporu vybavení nákladních vagonů tiššími brzdami se sazba snižuje na polovinu. Příslušná směrnice byla v německém spolkovém věstníku zveřejněna 6. listopadu a nová pravidla začala platit 9. prosince. Beze změny naopak zůstává ustanovení, že pro provozovatele, kteří stále používají vozy se starším typem hlučných brzdových špalků, se traťové ceny zvyšují o jedno procento.

Snižování hlučnosti železnice zaplatí stát

Prostředky fondu na snižování hlučnosti železnice dodá spolkový rozpočet, jeho správcem je největší provozovatel železniční sítě v Německu – společnost DB Netz. Kompenzace zvýšených nákladů budou vedle fondu (zhruba 154 milionů €) pokrývat také zvýšené platby od provozovatelů hlučnějších vlaků (kolem 155 milionů €). Protože majitelem DB Netz je přímo německý stát, vyhodnotila Evropská komise prostředky získané z vyšších poplatků jako „další státní podporu“. Nezohlednila tedy skutečnost, že DB Netz je v tomto případě pouze správcem prostředků, které neutrálně přesně podle předpisů dále předává provozovatelům. Podle údajů společnosti DB Netz v tomto případě vlastní prostředky vůbec nevyužívá. n

spinner