Evropa/Asie

Konference CCTT ukázala potenciál koridorů do Asie

Konference CCTT ukázala potenciál koridorů do Asie

Rakouské spolkové dráhy ÖBB a jejich nákladní složka Rail Cargo Group hostily ve Vídni v listopadu dvoudenní konferenci mezinárodní organizace CCTT (Rada transsibiřské dopravy). Akce se zúčastnilo více než 250 hostů z dvou desítek zemí celého světa. Diskutovali především o aktuálních trendech v železniční dopravě a rozvojovém potenciálu euroasijských dopravních koridorů.

Asii a Evropu v současné době spojuje 13 koridorů, šest z nich je přitom zařazeno mezi prioritní nákladní síť Evropské unie. Přes transsibiřské spojení proudí mezi státy EU a asijskými obchodními a průmyslovými centry stále více zboží. Experti očekávají další růst objemu obchodní výměny v příštích letech. CCTT si stanovila jako cíl zvýšit atraktivitu transsibiřské dopravní cesty, aby zajistila optimální propojení asijských trhů s Evropou. Již 24. konference CCTT, která se konala ve dnech 10. a 11. listopadu v rakouské metropoli, ukázala řadu zajímavých možností.

Přes 95 procent nynějšího objemu výměny zboží mezi Asií a Evropou je přepraveno po mezinárodních námořních trasách na palubách kontejnerových lodí. Ekonomické struktury a masivní nárůst toků zboží zásadně proměňují globální dopravu. Zvyšuje se digitální propojení účastníků světových logistických řetězců. Zkrácení přepravních časů a rozšíření počtu destinací dále zvyšují atraktivitu železniční dopravy na euroasijských koridorech. Transsibiřské spojení může být zajímavou alternativou mimo jiné pro Rakousko a sousední země. Účastníci konference se shodli na potřebě podpory pro výstavbu koridorů z Evropy přes Černé moře, Kavkaz a Kaspické moře do centrální Asie. Z Rakouska samotného se velký potenciál – zejména kvůli příznivé geografické poloze – přisuzuje aglomeraci Vídně. Nákladové centrum Vídeň-Jih bude brzy fungovat jako klíčové překladiště pro intermodální dopravu směřující přes jihovýchodní Evropu do Asie a zpět.

(tj)

spinner