Evropská komise

Konkurence přinesla na evropské železnice lepší služby

Konkurence přinesla na evropské železnice lepší služby

Železniční doprava na evropském kontinentu sice hlásí stále vyšší počty přepravených cestujících, efektivitu a kvalitu služeb poskytovaných na železnici lze však v řadě členských států ještě zlepšit. Vyplývá to z na konci června zveřejněné zprávy Evropské komise o evropském železničním trhu, která se publikuje jednou za dva roky. Zpráva rovněž upozorňuje na to, že otevřená konkurence a větší míra zadávání veřejných zakázek zajišťují lepší služby cestujícím a efektivnější využití prostředků daňových poplatníků.

Evropské železnice ročně absorbují 36 miliard € veřejných subvencí, což se téměř rovná částce, kterou vyberou na jízdném. „Železnice má velký potenciál jako ekologický a udržitelný druh dopravy. Je však potřeba přijmout odvážná opatření, aby se železnice v EU dostaly na trať vedoucí do 21. Století,“ míní končící místopředseda Evropské komise odpovědný za dopravu Siim Kallas. Podle jeho slov je především nutné zjednodušit povolovací procedury pro vozový park, navýšit investice do infrastruktury a akcelerovat výzkum a inovace v sektoru železnic. Otevřít konkurenci se také musí domácí trhy v oblasti meziměstské dopravy, pomůže prý i obecná povinnost zadávat veřejné zakázky týkající se smluv o veřejné službě, jak to navrhuje čtvrtý železniční balíček.

Osobní železniční doprava dramaticky roste

Zpráva Evropské komise potvrzuje, že osobní železniční doprava zaznamenala od poloviny 90. let minulého století velmi značný růst – například ve Velké Británii o 70 procent, ve Švédsku o 42 procent), ve Francii o 37 procent a v Belgii o 26 procent. Zdůrazňuje se také význam vysokorychlostní dopravy, která představuje čtvrtinu objemu celkové dopravy v EU. Roste objem mezinárodní osobní dopravy, hlavní evropští železniční dopravci už nejsou tradiční státem vlastněné veřejné monopolní podniky, ale čím dál tím více mezinárodními železničními skupinami, které více než čtvrtinu svého obratu vytvářejí mimo svou domovskou zemi. Nákladní doprava také roste a téměř polovinu jejích přepravních výkonů v současnosti zajišťují přeshraniční služby. Dopravci, kteří do odvětví nově vstoupili, zaměstnávají asi 120 tisíc osob a dosahují již tržního podílu ve výši 21 procent v osobní a 28 procent v nákladní dopravě.

Konkurence přináší i nižší ceny dopravy

Zpráva zjistila, že ceny za dopravu jsou nižší tam, kde mezi železničními společnostmi existuje otevřená soutěž, ta také vede k lepším službám pro cestující. Ceny jsou například nižší na těch vysokorychlostních tratích, na nichž panuje konkurence. Na trati z Říma do Milána, kde spolu soutěží dva dopravci, jsou jízdenky o 25 až 40 procent levnější než na trati z Madridu do Barcelony, která dosud nebyla otevřena konkurenci. Frekvence jízd na italské trati je dvojnásobná, což ukazuje pozitivní korelaci mezi frekvencí a otevřenou soutěží, která v současnosti existuje hlavně na vysokorychlostních tratích a v dálkových meziměstských službách. Na druhé straně zpráva rovněž ukazuje, že železniční odvětví je dosud velmi závislé na veřejných subvencích (v roce 2012 ve výši přibližně 36 miliard €) – a to téměř ve stejné míře, jako na příjmech z jízdného. Dále stojí za pozornost, že růst železniční nákladní dopravy zaostává za růstem ostatních druhů dopravy. Například přístavy Rotterdam nebo Antverpy by mohly v oblasti železniční nákladní dopravy dosahovat lepších výsledků. Železnice prý také dosud nevyužívá významný potenciál zákazníků z řad osob se sníženou mobilitou.

Čtvrtý železniční balíček požaduje otevření trhu

Přibližně 94 procent služeb osobní železniční dopravy se odehrává na vnitrostátních linkách, přibližně polovinu tohoto objemu představuje příměstská doprava. V současnosti projednávaný návrh čtvrtého železničního balíčku, který předložila Komise, obsahuje povinnost členských států vyhlašovat pro takové služby veřejná nabídková řízení v zájmu vyšší kvality železničních služeb a lepší efektivity nákladů. Ze stejného důvodu balíček povinně zavede otevřenou soutěž na vysokorychlostních a meziměstských tratích. Podle zprávy znamená veřejné nabídkové řízení na výběr provozovatele příměstských služeb lepší hodnotu pro daňové poplatníky. Například příměstské trati ve Spojeném království, kde byl trh otevřen konkurenci, jsou vnímány jako frekventovanější a spolehlivější a pro daňové poplatníky méně nákladné, než v Belgii a ve Francii, kde jsou trhy dosud uzavřené. Z tohoto důvodu bude čtvrtý železniční balíček pro zakázky na veřejné služby ve větší míře vyžadovat veřejná nabídková řízení.

Tomáš Johánek

spinner