Tendr na rychlíky

Ministerstvo nabídne moravskou trať přímo RegioJetu

Ministerstvo nabídne moravskou trať přímo RegioJetu

Výběrové řízení na provozovatele rychlíků mezi Olomoucí, Krnovem a Ostravou skončilo po vyřazení jednoho ze dvou účastníků bez vítěze. Ministerstvo dopravy se však rozhodlo licenci nabídnout přímo dopravci RegioJet, který jako jediný v tendru zůstal a který také nabídl nejvýhodnější finanční podmínky.

Do výběrového řízení na provoz rychlíků se přihlásili dva uchazeči, z nichž jeden nesplnil administrativní podmínky a byl ze soutěže vyloučen. Podle zákona o veřejných zakázkách je takové výběrové řízení nutné zrušit. Ministerstvo dopravy však podle ministra Zbyňka Stanjury vyslalo jasný signál, že chce pokračovat v liberalizaci železničního trhu, a linku nabízí přímo společnosti RegioJet.

Nabídka RegioJetu by při nezrušení soutěže byla jednoznačně vítězná. „Oslovím proto společnost Regiojet s tím, že jí nabídnu přímé zadání v intencích jejich nabídky,“ řekl minulý týden ministr dopravy Zbyněk Stanjura. Transparentní postup ministerstvo dopravy zvolilo zejména proto, aby zabránilo dalším průtahům při liberalizaci dálkové železniční dopravy. „Zvolenou variantu považuji za optimální, neboť dáváme jasně najevo, že chceme železnici liberalizovat. Upřednostňuji tak zdravý rozum před přílišnou byrokracií,“ dodal Zbyněk Stanjura.

RegioJet slibuje úsporu 40 Kč za kilometr

„Vítáme rozhodnutí ministerstva dopravy – je evidentní, že ministr dopravy to myslí se soutěžením, úsporami nákladů a růstem kvality služeb na železnici opravdu vážně,“ reagoval na to majitel společnosti RegioJet Radim Jančura. Ministerstvu slibuje úsporu na dotacích na vlakový kilometr oproti provozu vlaků Českých drah téměř 40 Kč a skokový růst kvality a služeb pro zákazníky.

Rychlé rozhodnutí naopak zaskočilo České dráhy, které dopravu na této trati provozují v současnosti. Národní dopravce sice o železniční tendr v minulosti projevil zájem, ale nestihl včas získat požadovaná vozidla, a nemohl se tak do soutěže přihlásit.

České dráhy budou podle svého mluvčího Radka Joklíka rozhodnutí ministerstva analyzovat. Jasno však už mají železniční odboráři, kteří se domnívají, že ministr nemůže takto významnou zakázku přidělit bez platného výběrového řízení. „Odborové sdružení železničářů je vystoupením ministra dopravy šokováno a zadá právní rozbor jeho stanoviska,“ prohlásil předseda nejsilnější odborové centrály na železnici Jaroslav Pejša. Sdružení je podle něj ochotné se proti rozhodnutí ministra bránit u soudu, pokud se jejich názor potvrdí.

Tomáš Johánek

spinner