Jiří Kolář (DÚ) pro DN

„Mým základním cílem je zvýšit prestiž Drážního úřadu“

„Mým základním cílem je zvýšit prestiž Drážního úřadu“

V srpnu loňského roku se stal novým ředitelem Drážního úřadu Jiří Kolář, který má za sebou působení jak v samotném železničním provozu, tak ve vedení Českých drah a naposledy v čele Správy železniční dopravní cesty. Do čela Drážního úřadu nastupoval s vizí výrazně změnit jeho poněkud pošramocenou pověst. Zeptali jsme se ho proto nejen na to, jak a zda vůbec se mu to již podařilo.

„Do čela Drážního úřadu jste nastupoval s vizí vrátit tomuto úřadu prestiž, o kterou v posledních letech přišel. Co jste pro to už udělal a co ještě udělat chcete?“

„Prestiž úřadu je závislá především na jeho pověsti a kvalitě jeho pracovníků. Já jsem si opravdu vytyčil úkol zvednout tuto prestiž a v první fázi bych chtěl úřad donutit daleko více komunikovat nejen s našimi zákazníky, ať už to jsou dopravní společnosti či správce infrastruktury, samozřejmě bych chtěl zvednout prestiž i pomocí perspektivních zaměstnanců. Drážní úřad má momentálně poměrně vysoký věkový průměr svých zaměstnanců, což by se mělo v blízké době změnit. Snažím se, aby úředníci na Drážním úřadu, kteří musí splňovat náročné odborné požadavky, měli i patřičné finanční ohodnocení, už jsem komunikoval s ministerstvem dopravy o zvýšení platů. Pracovníci Drážního úřadu mají poměrně velké pravomoci, schvalují drážní vozidla, povolují stavby na dráze, tento úřad by měl být perspektivní pro čtyřicátníky s dostatkem zkušeností. Rádi bychom Drážní úřad také více otevřeli odborné veřejnosti, chceme zlepšit komunikaci i tímto směrem.“

„A daří se realizovat tyto plány?“

„Myslel jsem, že to půjde rychleji, daří se to pomalu, ale jistě. První krůčky jsou již vidět, jde o to, aby se to nezastavilo. Pokud jde o výměnu úředníků, je jich momentálně přibližně 23 procent v důchodovém věku, pokud se něco radikálně nezmění, tak do tří let stoupne tento podíl na 30 procent. Potřebujeme oslovit mladší odborníky, kterých je dost, nicméně jim musíme něco nabídnout.“

„Během své profesionální kariéry jste prošel provozem, pracoval u dopravce i u správce železniční infrastruktury. Jak vám tyto zkušenosti pomohly v práci na Drážním úřadu?“

„Určitě mi to pomohlo v rozhledu, zažil jsem proces schvalování nových vozidel z pozice dopravce, zažil jsem přípravu a povolování staveb na železnici, nyní tyto procesy vnímám z druhé strany. Praxe mi určitě pomohla, na druhou stranu přiznávám, že určitě nejsem tak špičkový odborník, jako jsou moji podřízení.“

„Drážní úřad v minulosti často čelil kritice, že rozhoduje velmi pomalu, dokonce se hovořilo i o jistých obstrukcích. Je tomu skutečně tak?“

„Rozhodně ne. Máme zákonné lhůty, dokdy musíme co rozhodnout. Osobně si myslím, že Drážní úřad rozhodně žádné obstrukce nedělá, bohužel někdy se může zdát, že vše dlouho trvá, nicméně zákonné lhůty jsou v některých případech možná velmi dlouhé. Naše slabiny nejspíš vidím v komunikaci se zákazníky, to se musí také změnit.“

„Českou železnici čeká v letošním roce rekordní počet výluk. Kde byly největší problémy při schvalování plánu výluk, což je jedna z činností Drážního úřadu?“

„Hlavní problém měly České dráhy s tím, že při takto velkém objemu výluk je velmi obtížné zajistit náhradní dopravu. Dokud není zajištěna náhradní autobusová doprava, nemůžeme povolit výluku. Na tomto postupu jsme se dohodli a prezentovali ho jak SŽDC, tak všem dopravcům. Nemůže si nikdo dovolit zavřít trať, aniž by byla zajištěna náhradní doprava.“

„Už minulý rok měl jít do vlády návrh nového zákona o drahách, který se výrazně dotkne také činnosti Drážního úřadu. V čem konkrétně?“

„Absolutně se nedotkne jeho technické a stavební sekce. Dále budeme schvalovat vozidla k provozu, dále budeme povolat stavby na železnici. Nový zákon počítá se zřízením nezávislého regulátora provozu, který by měl hájit práva cestujících i dopravců. Řešilo se, zda se tento regulátor stane součástí Drážního úřadu nebo vznikne zcela nový úřad, návrh v současné podobě počítá se vznikem nezávislého samostatného úřadu. Nyní Drážní úřad supluje pravomoci budoucího regulátora.“

„Jaké jsou plány Drážního úřadu na nejbližší dobu?“

„Kromě personální obměny, o které jsem již mluvil, chceme úřad výrazně zmodernizovat. Chceme také zvýšit počet kontrol jak dopravců, tak železničních staveb, budeme více vyjíždět na vlečky. Až dosud se řada věcí rozhodovala pouze od stolu, rádi bychom tento rok začali být více viděni v terénu. Máme tři regionální pracoviště, úředníci se začnou více objevovat i v regionech.“

Tomáš Johánek

spinner