9. února 2015

Strojírenská skupina VÍTKOVICE MACHINERY GROUP (VMG) uvedla v polovině ledna oficiálně na trať mezi Opavou a Hlučínem první lokomotivu s pohonem na CNG. Tato 15 metrů dlouhá a čtyři metry vysoká lokomotiva patří k nejvýkonnějším svého druhu v Evropě. Vyvinuly ji Vítkovice Doprava, a. s., ze skupiny VMG a Výzkumný ústav železniční. Vznikla přestavbou z dieselové lokomotivy řady 714 poskytnuté Českými drahami (ČD).
„Domovskou stanicí lokomotivy je nádraží Opava-Východ, v jehož blízkosti máme záměr vybudovat stacionární plnicí stanici CNG. Plnit se z ní bude nejen lokomotiva, ale i autobusy příměstského přepravce a využívat ji mohou i všichni motoristé s auty na CNG,“ uvedl obchodní ředitel společnosti Vítkovice Doprava, a. s., Martin Žák. CNG lokomotiva dostala dva nové motory o výkonu 260 kW, přičemž byla odstraněna původní palivová nádrž a její místo zaujaly svazky tlakových láhví o průměru 360 mm, jejichž celkový objem činí 3430 litrů, což představuje zásobu zhruba 530 kilogramů CNG. Na jedno naplnění je lokomotiva schopna urazit až 1500 kilometrů. Záleží však na profilu trati a hmotnosti samotného vlaku. Ten bude mít na trati mezi Opavou a Hlučínem převážně čtyři vagony. V mezičasech bude CNG lokomotiva využívána také pro posun na vlečce v Opavě. ¨ O 40 procent levnější provoz než u nafty
Za jednu motohodinu spotřebuje lokomotiva asi 10 kilogramů CNG a její provoz je o zhruba 40 procent levnější než lokomotiva s podobnými parametry na naftu. Kromě toho je provoz ekologický – lokomotiva neprodukuje žádné prachové částice a má výrazně nižší emise oxidu dusíku, oxidu uhličitého a uhelnatého. „Bez nadsázky se dá říct, že jde o malou železniční revoluci. Pokud se na Opavsku CNG lokomotiva osvědčí, předpokládáme, že budou České dráhy uvažovat o možnostech dalších přestaveb těchto lokomotiv a jejich následném nasazení do provozu,“ dodal Rodan Broskevič ze společnosti VÍTKOVICE, a. s.
Využívání alternativního paliva CNG plynule roste
Trend využívání alternativního paliva CNG je plynule rostoucí. Nejdynamičtější nárůst je v automobilové dopravě. V celkovém odběru zemního plynu zaznamenala skupina VMG oproti loňsku nárůst téměř o 30 procent. Kromě toho narůstá počet zprovozněných CNG plnicích stanic, které VMG otevírají pod značkou CNGvitall. Celkově má skupina už dohromady 15 plnicích stanic na CNG. Tento rok by to mohlo být dalších celkově zhruba 20 nových CNG plniček.
(tj)