Německo

Návrh zákona o obnovitelných zdrojích potápí železnici

Návrh zákona o obnovitelných zdrojích potápí železnici

Návrh novelizace zákona o obnovitelných zdrojích energie, který v dubnu schválila německá spolková vláda, je podle představitelů železničního sektoru „velmi problematický“. „Ekologická železniční doprava by byla zatížena vícenáklady v objemu 70 až 80 milionů € ročně,“ uvedl ředitel sdružení na podporu železnice Allianz pro Schiene Dirk Flege.

Podle jeho slov nejsou deklarovaný cíl velké vládní koalice přenést více provozu na železnici a návrh reformy zákona o obnovitelných zdrojích energie vůbec kompatibilní. Schválený návrh zákona předpokládá, že železnice od ledna 2015 budou zatížené nikoli jedenáctiprocentní, ale dvacetiprocentní energetickou daní. Alespoň se podařilo změnit zamýšlené parametry zatížení železničních podniků. Původní znění návrhu počítalo s tím, že vyšší daň budou i nadále platit dráhy, které v osobní nebo nákladní přepravě spotřebují za rok více než 10 GWh, nově byla hranice snížena na 2 GWh ročně.

„Je to dobrá zpráva, tento aspekt reformy zajistí rovnější konkurenční podmínky mezi železničními společnostmi,“ podotkl Dirk Flege. Přesto se navrhovaná zátěž pro železnice jeví jako příliš vysoká, takže zástupci drah dokonce upozorňují na to, že na získání nových zakázek na úkor silniční dopravy může železnice zapomenout. Naopak hrozí další ztráta pozic na trhu. „V osobní dopravě se budou muset cestující připravit na zvýšení jízdného,“ varuje Allianz pro Schiene.

Plány spolkové vlády (navrhovatelem zákona je spolkový ministr hospodářství Sigmar Gabriel) narážejí na silný odpor sdružení na obranu spotřebitelů i celého železničního sektoru. Širokou „protestní koalici“ tvoří vedle Allianz pro Schiene také odborová centrála pracovníků v dopravě a na železnici EVG, svaz německých dopravců VDV a spolkový svaz na ochranu spotřebitele VZBV. Reforma zdanění se podle kritiků obrací proti původnímu záměru: cestující v elektrických vlakových soupravách si budou muset připlatit víc než řidiči automobilů. Nákladní přeprava se pravděpodobně přesune zpět na silnici, protože zákon předpokládá, že se provozovatelé osobní a nákladní železnice, tramvajové dopravy a systému metra budou muset více podílet na nákladech obnovitelných zdrojů.

Rok 2015 má být ve znamení zvýšení zdanění na 15 procent, koncem roku má stoupnout na 20 procent. V roce 2017 dojde k dalšímu navýšení na 25 procent a konečně v roce 2018 na 30 procent. Naprosto logickým důsledkem je přefakturování zvýšených nákladů zákazníkům, což nemůže vést k ničemu jinému než ztrátě pozic na trhu. O dalším zvýšení atraktivity železnice nemůže být tedy ani řeč.

(tj)

spinner