Německo

Německý úsek Betuwe má zajištěné financování

Německý úsek Betuwe má zajištěné financování

Financování německé části železničního nákladního koridoru Betuwe z rotterdamského přístavu do důležitých hospodářských center v Porúří je po dlouhých letech diskusí konečně zajištěno. Dohodu o výstavbě třetí koleje, vybavení 73 kilometrů dlouhého úseku zabezpečovacím systémem ETCS a nahrazení železničních přejezdů na trati podjezdy a mosty podepsali 24. července předsedkyně zemské vlády spolkové země Severní Porýní-Vestfálsko Hannelore Kraftová, spolkový ministr dopravy Peter Ramsauer, ministr dopravy Severního Porýní-Vestfálska Michael Groschek a předseda představenstva Deutsche Bahn Rüdiger Grube.

Investice do německého úseku Betuwe dosáhnou celkem 1,5 miliardy €, z nichž spolková země Severní Porýní-Vestfálsko zaplatí 450 milionů € a spolkový rozpočet 746 milionů € (včetně 51 milionů € příspěvku Evropské unie na podporu transevropských dopravních sítí TEN-T). O zbytek potřebných finančních prostředků se podělí železniční koncern DB a obce podél trati. V současné době probíhá projektová příprava. Za předpokladu, že nedojde ke zdržení kvůli vleklým soudním sporům, by vlastní stavba podle vedení Deutsche Bahn mohla být zahájena v roce 2015. Dokončení projektu lze ovšem očekávat až po roce 2020.

Výstavba třetí koleje na trati mezi Emmerichem a Oberhausenem patří mezi dlouhodobé požadavky německého i evropského obchodu a průmyslu. Rovněž správa přístavu Rotterdam a nizozemská vláda opakovaně kritizovaly, že německá strana nepodniká žádné kroky k realizaci potřebných úprav, aby trať sloužila jako rychlý, kapacitně dostatečně dimenzovaný nákladní koridor bez železničních přejezdů. Generální ředitel správy přístavu Rotterdam Hans Smits uzavření dohody uvítal „s radostí a ulehčením“. Zdůraznil také, že během výstavby trati budou nutná omezení a nákladní doprava bude potřebovat alternativní trasu.

Betuwe je součástí nejdůležitějšího transevropského dopravního koridoru z Rotterdamu do Janova. Nizozemsko dosáhlo mimo jiné i důležitého vítězství z hlediska ekonomické diplomacie: německá část Betuwe se stala projektem nezávislým na železničním tahu Železný Rýn, který přes Mönchengladbach spojuje Porúří s belgickým přístavem Antverpy.

spinner