2. září 2013
Zpravodajové šesti jednotlivých zákonů tzv. čtvrtého železničního balíčku přednesli na konci července v dopravním výboru Evropského parlamentu poprvé své zprávy do rozpravy. Z velmi věcných diskusí se rýsují první konkrétní závěry, na nichž by se grémium mohlo shodnout. Belgičan Mathieu Grosch z většinové konzervativní frakce Evropské lidové strany ve své zprávě k otevření národních trhů osobní železniční dopravy konkurenci (jde o jedno ze dvou nejkontroverznějších témat balíčku) navrhl jako definitivní konec národního monopolu rok 2029.
Členové dopravního výboru téměř jednohlasně „nejednoznačné formulace“ předloženého návrhu odmítli s tím, že předpis by například umožnil bezprostředně před koncem lhůty uzavřít bez tlaku konkurence dlouhodobý, třeba patnáctiletý kontrakt, který by zakonzervoval současný stav až do roku 2044. I zástupkyně Evropské komise Marjeta Jagerová považuje Groschův termín za příliš vzdálený. Předkladatel na kritiku reagoval tím, že je připraven hledat kompromisní řešení.
Převažuje zájem najít společné řešení
Belgický socialista Saíd El Khadraoui, jenž byl předkladatelem druhého „ožehavého“ tématu (oddělení železniční infrastruktury od vlastního provozování přepravy), trval na roku 2019 jako datu, který navrhuje Evropská komise pro definitivní oddělení obou složek železnice s cílem dosáhnout nezávislosti a neutrality provozovatelů evropské železniční sítě. Na nezávislost provozovatelů infrastruktury poukázal Saíd El Khadraoui ve své zprávě hned několikrát, aniž by však přesně vysvětlil, jak jí má být dosaženo. Na jedné straně hovořil o striktním oddělení správy dopravní cesty a provozu u integrovaných koncernů, na druhé straně opakovaně vyzdvihl možnosti „kooperace“ mezi provozovatelem infrastruktury a ostatními částmi železničního koncernu. Belgičan vyzdvihl rovněž význam silných a nezávislých drážních regulačních úřadů. Ani v jejich případě však nedokázal členům dopravního výboru vysvětlit, jak konkrétně mají být jejich pravomoci posíleny.
První rozprava na půdě dopravního výboru Evropského parlamentu nicméně ukázala, že převažuje zájem hledat společné řešení, nikoli přinášet nové rozpory. Poslanci několikrát vyzdvihli „dobrou práci“ zástupců Evropské komise. Na závěr zasedání představil předseda dopravního výboru Brian Simpson časový harmonogram dalšího projednávání Čtvrtého železničního balíčku: do 16. září mohou poslanci podávat pozměňovací návrhy pro šest částí balíčku a do 26. listopadu by měl výbor celý balíček schválit s tím, že v lednu o definitivní podobě bude rozhodovat hlasování všech poslanců Evropského parlamentu.