8. listopadu 2014

Koncem srpna získala polská železniční nákladní společnost českou certifikaci pro dieselové lokomotivy typu ST44. Polský dopravce nyní může působit na českém železničním trhu s celkem šesti různými typy lokomotiv, výhodou je rovněž možnost jejich nasazení na Slovensku. PKP Cargo předpokládá, že budou tvořit zálohu pro elektrické vícesystémové lokomotivy od Siemensu.
Polský železniční koncern se snaží posilovat svou pozici směrem na jih. „Naše strategie spočívá v organickém růstu na zahraničních trzích. Veškeré zakázky máme pokryté dostatečnými kapacitami. Pro Českou republiku a Slovensko máme provozní povolení pro celkem šest typů lokomotiv. V budoucnu chystáme nasazení vícesystémových lokomotiv na dlouhých tratích. Naším cílem je výrazné navýšení podílu PKP Cargo na evropském trhu,“ uvedl Wojciech Derda, provozní ředitel polského nákladního železničního koncernu.
ST44 je těžká dieselová lokomotiva vyráběná od šedesátých do osmdesátých let v Luhansku v Sovětském svazu (nyní Ukrajina). Lokomotivy ze sovětské éry prošly kvůli povolení pro českou a slovenskou železniční síť modernizací v závodě PESA v Bydgoszczi. Stroje jsou vybaveny radiotelefonickým systémem, který je standardem na české železnici. Samozřejmostí je instalace některých dalších kompatibilních bezpečnostních systémů. Vedle ST44 používá PKP Cargo na české a slovenské železniční síti také dieselové lokomotivy typu ST45 a SM42 a dále vícesystémové elektrické lokomotivy Siemens E189 a jednosystémové ET22 a ET41, obě vyráběné v Polsku.
Vzhledem ke specifikům české a slovenské trakce může PKP Cargo nasazovat lokomotivy typu ET22 a ET41 pouze v severní části obou zemí. Provoz v jižní části Česka a Slovenska zajišťují Poláci vícesystémovými elektrickými lokomotivami nebo lokomotivami s dieselovým pohonem. Rozdílné možnosti nasazení jsou dány odlišnou trakcí – kromě stejnosměrného proudu jako v Polsku se navíc na území bývalého Československa používá střídavý proud, což vyžaduje odpovídající vybavení elektrických lokomotiv.
Management PKP Cargo považuje českou železniční síť za jednu z nejlépe rozvinutých v Evropě s hustotou 12 kilometrů tratí na 100 kilometrů čtverečních. Je to téměř dvakrát více než v Polsku (6,7 km na 100 km2). Ve srovnání s ČR je slovenský železniční trh více než poloviční. PKP Cargo připravuje další expanzi na obou trzích. V září podepsal polský dopravce dohodu o opci na vyjednávání o převzetí soukromé české železniční společnosti AWT, která působí také v Rumunsku, Bulharsku, Chorvatsku a Slovinsku.
Tomáš Johánek