Soukromí dopravci na železnici

Podíl soukromých dopravců na železnici se za 15 let zvýšil devětkrát

Podíl soukromých dopravců na železnici se za 15 let zvýšil devětkrát

PRAHA (14.11.) – Podíl soukromých železničních dopravců, působících v osobní dopravě na tuzemské železniční síti, se za uplynulých 15 let zvýšil zhruba devětkrát. První soukromé společnosti s provozem začínaly v roce 1997 a v současné době obsluhují necelých 800 kilometrů železničních tratí. Celá železniční síť v zemi má téměř 9500 kilometrů. Postupné otevírání tuzemské železnice podle Miloslava Zítky ze Svazu cestujících ve veřejné dopravě přináší kvalitnější služby pro cestující.

„Konkurence je v každém případě zdravá,“ uvedl Zítka s tím, že důsledky konkurenční soutěže jsou viditelné například v tom, že České dráhy mimo jiné nasadily lepší vozidla na trať Praha – Ostrava, kde kromě pendolin po vstupu konkurenčního RegioJetu začaly nasazovat i novější vozidla v běžných expresech. Nevýhodou je ale současná roztříštěnost cenových tarifů, kdy si jednotliví dopravci vzájemně neuznávají jízdné.

Nejdříve se soukromí železniční dopravci v Česku objevili zejména na úzkorozchodných tratích. První vlaky soukromé společnosti Jindřichohradecké místní dráhy na úzkokolejkách v jižních Čechách vyjely v roce 1995. „Tehdy ale šlo pouze o výletní vlaky“, řekl provozní ředitel společnosti Jan Hruška. Pravidelné spojení na trati mezi Jindřichovým Hradcem a Novou Bystřicí společnost začala provozovat od července 1997, v říjnu téhož roku firma začala s provozem i na druhé trati Jindřichův Hradec – Obrataň. V témže roce začala s provozem desetikilometrové trati mezi Trutnovem a Svobodou nad Úpou rovněž soukromá společnost Viamont.

O rok později vyjely první vlaky na části povodní poškozené trati mezi Šumperkem, Kouty nad Desnou a Sobotínem, kterou vlastními silami opravily okolní obce sdružené do Svazku obcí údolí Desné. Další 36 kilometrů dlouhou trať mezi Sokolovem, Kraslicemi a německým Zwotentalem oživila společnost Viamont. Ta v současnosti pod názvem GW Train Regio provozuje kromě ještě železniční spojení mezi Trutnovem-Královcem a Jelení Górou v Polsku, dále trať Mariánské Lázně – Karlovy Vary, Milotice nad Opavou – Vrbno pod Pradědem a Kořenov-Harrachov-Jelení Góra, a je tak v počtu kilometrů největším soukromým regionálním dopravcem v ČR.

K největším nárůstu délky tratí obsluhovaných soukromými dopravci ale došlo v roce 2011, kdy na dálkovou trať mezi Prahou, Ostravou a Havířovem vstoupila společnost RegioJet brněnského podnikatele Radima Jančury. Na stejné trati hodlá spustit koncem letošního roku pravidelný provoz také dopravce Leo Express, jehož vlaky budou pravidelně zajíždět do Bohumína. Další novinkou má být zahájení provozu společností Arriva na trati mezi Benešovem, Prahou a Kralupy nad Vltavou.

(čtk)

spinner