Spolupráce evropských železnic

Ředitelé drah zemí V4 jednali o posílení role železnice

Ředitelé drah zemí V4 jednali o posílení role železnice

Posílení konkurenceschop­nosti evropské železnice ve vztahu k dalším druhům dopravy, spolupráce v oblasti liberalizace osobní železniční dopravy a financování modernizace železnice – to byla hlavní témata setkání generálních ředitelů národních drah zemí visegrádské čtyřky. Summit se uskutečnil 20. a 21. června v hlohoveckém hotelu Hraniční zámeček.

Dalším z témat jednání byl návrh souboru legislativních opatření směřujících k vytvoření jednotného železničního prostoru v Evropě, který letos na jaře představila Evropská komise ve formě čtvrtého železničního balíčku. Návrh se týká zejména struktury železničních podniků a další liberalizace trhu vnitrostátní osobní dopravy. Generální ředitel Českých drah, a. s., Petr Žaluda v této souvislosti zdůraznil, že je potřeba v celé Evropě vytvořit rovné podmínky pro podnikání na železnici.

České dráhy mají k liberalizaci výhrady

„Souhlasím s rovným přístupem všech dopravců na železniční infrastrukturu v členských státech Evropské unie, ale pouze tehdy, když budou zaručena spravedlivá, transparentní a nediskriminační pravidla. Čtvrtý železniční balíček v podobě, v jaké jej představila Evropská komise, takové podmínky jednoznačně nezajišťuje. Budeme usilovat o to, aby změny v evropské legislativě garantovaly českému národnímu dopravci efektivní fungování a rozvoj,“ řekl Petr Žaluda.

Na pracovním setkání probíhala také diskuse o projektech směřujících k vzájemnému propojení železničních systémů západní, střední a východní Evropy s důrazem na implementaci interoperabilních parametrů. Z debaty vzešla jednoznačná potřeba kooperovat při řešení úkolů zejména v rámci mezinárodních železničních organizací. Zástupci evropských železnic se také shodli na možnostech spolupráce při plnění úloh týkajících se vytvoření efektivního propojeného evropského železničního prostoru (CEF) a sítě pro konkurence-schopnou nákladní dopravu v souladu s nařízením Evropské komise a parlamentu č. 913/2010. Nařízení definuje trasy tzv. nákladních koridorů.

Nákladní koridory z východu nemohou končit v Praze

„Nejsem naprosto spokojen s určením tras hlavních nákladních koridorů podle evropského nařízení,“ uvedl na setkání generální ředitel SŽDC Jiří Kolář. „Pokud skutečně Evropa hodlá vytvořit ucelenou síť železnic pro efektivní nákladní dopravu na železnici, není možné končit koridory z východu a jihovýchodu v Praze bez propojení dále do Německa a severomořských přístavů,“ dodal.

SŽDC se konkrétně týkají koridory 5 (Gdyně – Katowice – Ostrava/Žilina – Bratislava/Vídeň – Klagenfurt – Udine – Benátky/Terst; Bologna/Raven­na/Graz – Maribor – Lublaň – Koper/Terst), 7 (Praha – Vídeň/Bratislava – Budapešť – Bukurešť – Konstanta/Vidin – Sofia – Soluň – Atény) a 9 (Praha – Horní Lideč – Žilina – Košice – Čierna nad Tisou – slovensko-ukrajinská hranice).

„Pokud dnes chybí prodloužení koridoru 7 do Hamburku a Rostocku a jeho propojení s koridorem 8 (do Rotterdamu a Antverp), pak je nutné tento záměr prosadit do revize nařízení, protože absence tohoto zásadního spojení může v budoucnu znamenat, že naši republiku dopravci jednoduše objedou,“ zdůraznil Jiří Kolář. Výsledkem setkání ředitelů drah čtyř evropských zemí je v Hlohovci podepsané memorandum o spolupráci při dalším rozvoji železniční dopravy.

Tomáš Johánek

spinner