Slovensko

RegioJet se chystá provozovat vlaky mezi Bratislavou a Košicemi

RegioJet se chystá provozovat vlaky mezi Bratislavou a Košicemi

BRATISLAVA (14.4.) – Český soukromý železniční dopravce RegioJet začne v prosinci na Slovensku vozit cestující na hlavní trati mezi Bratislavou a Košicemi. S odvoláním na majitele společnosti Radima Jančuru to napsal slovenský list Hospodárske noviny. RegioJet bude konkurovat státnímu dopravci ZSSK, který na trati spojující dvě největší slovenská města provozuje rychlíky a vlaky vyšší kategorie InterCity (IC).

„Máme lepší služby. Věřím, že budeme volbou číslo jedna pro cestující," řekl Jančura. Cenu jízdného neupřesnil; cestující ZSSK na lince nyní platí v průměru 22 € (zhruba 600 Kč). RegioJet podle HN plánuje, že mezi Bratislavou, Žilinou a Košicemi bude denně provozovat čtyři páry vlaků; stejný počet IC vlaků vypravuje státní dopravce. Vlaky vyšší kategorie přepraví ZSSK na této trase 690 tisíc cestujících ročně; jejich provoz je ovšem pro společnost ztrátový.

Podle šéfa nevládního Institutu pro dopravu a hospodářství Ondreje Mateje nebude ani RegioJet na této lince ziskový. „Náklady například na vagony či energii jsou tak vysoké, že by musel mít vždy plné vlaky," citovaly HN Mateje. „Máme respekt před konkurencí, ale nemáme z ní strach. Dokážeme zvednout hozenou rukavici," reagoval na plány RegioJetu generální ředitel ZSSK Pavol Gábor. Dodal, že obsazenost vlaků vyšší kategorie mezi Bratislavou a Košicemi nyní dosahuje 75 procent.

Český dopravce už požádal správce slovenské železniční infrastruktury ŽSR o vstup na zmiňovanou trať. Jančura deníku řekl, že náklady jeho dopravce jsou ve srovnání s náklady ZSSK o 30 až 40 procent nižší. Nevyloučil, že ZSSK odstartuje po vstupu RegioJetu na trať cenovou válku, podobně jako postupovaly České dráhy (ČD) u spojů mezi Prahou a Ostravskem, kde ČD soutěží s RegioJetem a Leo Expressem. „Cenová válka drtí všechny tři dopravce, ale nejvíce státní České dráhy. Kdo profituje, je cestující a stát," řekl Jančura. Dodal, že RegioJet na trati z Prahy do Ostravy prodělává 90 milionů korun ročně.

RegioJet není na Slovensku nováčkem. Od roku 2012 zajišťuje státem dotovanou přepravu cestujících na regionální trati z Bratislavy do Komárna, kde český dopravce nahradil vlaky ZSSK.

(čtk)

spinner