28. července 2013

Slovensko rozdělí zadluženého nákladního železničního dopravce ZSSK Cargo do několika společností. Na počátku července o tom rozhodla slovenská vláda. Vlastní nákladní dopravu bude nadále zajišťovat státem ovládaná mateřská společnost, ale další aktivity podnik přesune do dceřiných firem, do nichž budou moci vstoupit investoři. Podle názoru opozice jde o skrytou privatizaci podniku, kterou právě první vláda nynějšího premiéra Roberta Fica v roce 2006 zastavila.
Od propuknutí globální ekonomické krize se hospodaření ZSSK Cargo prudce zhoršilo. Její výkony mezi léty 2006 až 2012 klesly o 30 procent, tržby z přepravy o více než pětinu a celková ztráta podniku se ke konci loňska vyšplhala na 283,5 milionu € (přes sedm miliard Kč). Slovenská vláda počítá s tím, že v průběhu jednoho roku vytvoří tři dceřiné společnosti ZSSK Cargo. Jedna z nich by měla převzít prakticky celý park nákladních vagonů, další bude zajišťovat kombinovanou dopravu a třetí má mít na starosti údržbu a opravy lokomotiv a vagonů. Vlastní nákladní dopravu bude nadále zajišťovat ZSSK Cargo, do jejíchž dceřiných firem ovšem vstoupí investoři. Restrukturalizace by měla zlepšit hospodaření podniku. Výnos z prodeje podílů v dceřiných firmách dopravce použije ke snížení zadlužení. ZSSK Cargo je s více než 6000 pracovníky jedním z největších zaměstnavatelů v zemi.
V roce 2006, tedy před vypuknutím globální ekonomické krize, mohlo Slovensko prodat ZSSK Cargo za více než 400 milionů €. Kvůli vypsání předčasných voleb stát v rozběhnuté privatizaci ovšem nepokračoval a nová vláda pod vedením Roberta Fica ji zastavila. Robert Fico se dlouhodobě staví proti prodeji státních firem. Opozice ovšem tvrdí, že stávající projekt záchrany ZSSK Cargo představuje rovněž privatizaci, ale skrytou. Na začátku roku se Robert Fico a jeho český protějšek Petr Nečas vyslovili pro možnost, že by se slovenská společnost Cargo spojila s českým nákladním železničním dopravcem ČD Cargo. Oba podniky čelí v poslední době hospodářským problémům.
(čtk)