Rusko

Ruská železnice prochází výraznou proměnou

Ruská železnice prochází výraznou proměnou

Před více než 13 lety odstartoval program zásadní změny systému železniční dopravy v Rusku. Od té doby se celý ruský železniční sektor výrazně proměnil, je patrný přechod k tržním principům. Služby na železnici dnes poskytuje vedle obřích státních drah také několik tisíc soukromých podniků – železničních spedic, provozovatelů osobní a nákladní dopravy, poskytovatelů logistických služeb a dále například opravárenských fi­rem.

Železniční reforma věnuje velkou pozornost tomu, aby se zabránilo negativním dopadům radikální přeměny fungování systému na zákazníky a ekonomiku. Změny se projednávají na úrovni vlády a příslušných federálních úřadů, do finální podoby mohou promluvit také další subjekty působící na trhu. Ruské státní dráhy v prvním desetiletí své „nové“ existence splnily všechny úkoly, které jim vedení země uložilo. Podnik poskytuje stabilní dopravní obslužnost v zájmu ruské ekonomiky a zajišťuje kapacitní a bezpečnou přepravu osob i zboží.

Od roku 2003 holding RŽD přepravil více než 12,5 miliardy tun zboží a 11,5 miliardy cestujících. Investoval 4,3 bilionu RUB do modernizace a rozvoje infrastruktury, zvýšil produktivitu práce více než dvojnásobně a dosáhl snížení počtu nehod o 24 procent. Hlavní změny uvnitř ruských státních drah byly dokončeny na sklonku roku 2011. RŽD vytvořily 85 dceřiných společností a přidružených podniků. Aktivity mimo hlavní jádro činnosti drah a činnosti zajišťované primárně konkurenty byly a budou z RŽD postupně vyčleňovány. Jde především o provozování parku nákladních vagonů, generální opravy lokomotiv, vývoj a konstrukce nového kolejového materiálu, opravy lokomotiv a vagonů, obchod, catering a další.

Podíl ruských státních drah na hrubém domácím produktu proto poklesl z 3,8 procenta v roce 2004 na 2,2 procenta v roce 2012. Podíl železnice na celkovém objemu nákladní dopravy v Ruské federaci však přitom stoupl z 39 na 44 procent. Přepravní tarify byly kvůli zvýšení atraktivity systému drženy na velmi nízké úrovni, což RŽD neumožnilo přikročit k investicím do rozvoje infrastruktury ve větším měřítku. Ruská železniční infrastruktura patří mezi nejvytíženější na světě (první je čínská železniční síť, třetí příčka patří Evropě). Každoročně je na kilometru hlavních železničních tahů v Rusku realizován výkon přes 26 milionů tunokilometrů.

Změny ve struktuře ruské ekonomiky se rovněž podepsaly na enormním vytížení některých klíčových úseků železniční sítě. Řada tratí opakovaně vykazuje kapacitní problémy. Trh stále čeká na změnu systému tarifů, zbývá také dořešit reformu sociálně citlivé osobní přepravy, která je stále ztrátová. Absence životaschopných pravidel pro financování osobní přepravy je rovněž důvodem, proč se do tohoto segmentu nedaří přilákat soukromé investory a provozovatele. Důsledkem je nutně nerozvinutost konkurenčních mechanismů pro zvyšování kvality služeb.

(tj)

spinner