7. prosince 2014

Prezident ruských státních drah RŽD Vladimir Jakunin uvedl, že koncern je připraven vedle klasické přepravy zboží po železnici nabídnout zákazníkům také přepravní služby v režimu „door-to-door“ i mezinárodní přepravu využívající různé druhy dopravy. RŽD se tak postupně mění z čistě železničního podniku na logistický holding. „Domácí i globální dopravní trhy jsou výrazně ovlivňovány zpomalením, či dokonce zastavením tempa hospodářského růstu. Základním strategickým rozhodnutím je sázka na poskytování integrovaných služeb,“ řekl Vladimir Jakunin na XII. mezinárodní konferenci Trh dopravních služeb: spolupráce a partnerství, která se konala 24. října v Moskvě.
Podle Vladimira Jakunina je patrná rostoucí poptávka po komplexních službách. Ve třetím čtvrtletí letošního roku dceřiná společnost RŽD Logistics zdvojnásobila objem přepravy ve spolupráci s dálněvýchodními přístavy. Velké podniky jako EVRAZ, MECHEL, SUEK, Siberian Anthracite a další jednoznačně preferují „služby z jedné ruky“ poskytované stabilním dopravcem, jako jsou ruské dráhy. RŽD jsou schopny zajistit ve spolupráci s dalšími partnery vedle železniční přepravy také odbavení zboží, námořní přepravu i distribuci.
V červnu 2014 RŽD zajistily železniční přepravu ze severokorejského přístavu Rajin a překlad velké zakázky na námořní lodě – více než 40 tisíc tun uhlí – určené pro Čínu. Podobná zakázka, tentokrát pro Jižní Koreu, je plánována na konec listopadu letošního roku. „V budoucnu se chceme zaměřit na nové technologie, které používá naše dceřiná společnost GEFCO. Pro nás je to vzorová platforma pro další rozvoj 4PL služeb,“ připomněl Vladimir Jakunin. V roce 2013 GEFCO uzavřelo sedmiletou smlouvu s General Motors na poskytování 4PL služeb a přepravy více než jednoho milionu nových vozidel po Evropě, Ruské federaci a Turecku.
Ruské dráhy ve spolupráci s partnery z Běloruska a Kazachstánu založily společný podnik pro poskytování integrovaných dopravních a logistických služeb ve společném rusko-bělorusko-kazašském ekonomickém prostoru. Jádrem spolupráce bude jednotná cenová politika, vzájemné využití kolejového materiálu a zavedení jednotných technologických a provozních standardů. Dalším gigantickým projektem ruských drah je vybudování sítě terminálů a logistických center TLC napojených na pravidelné kontejnerové vlakové spoje. RŽD v této souvislosti plánují výstavbu dvou železničních pří-stavů – Baltijsk a Primorskij – a dále zhruba 35 terminálů a logistických center a menších zařízení. Nezbytné bude provést rozsáhlou rekonstrukci a modernizaci související železniční infrastruktury. Pilotními projekty jsou centra Bělyj Rast, Chovrino, Kleščicha, Grodekovo a Doskino. „Rovněž vítáme konstruktivní spolupráci s potenciálními investory,“ dodal Vladimir Jakunin.
Tomáš Johánek