16. června 2014

Společný železniční podnik Shift2Rail vzniká jako partnerství soukromého a veřejného sektoru a má se stát platformou pro společnou práci na podpoře drážních inovací v příštích létech. Hlavním orgánem bude správní rada, pověřená strategickým rozhodováním a výkonný ředitel, odpovědný za řízení běžné agendy.
Právě aktuálního dění kolem, přípravy této platformy se týkal seminář pořádaný v polovině května Asociací podniků českého železničního průmyslu (ACRI). Zástupkyně této asociace Danuše Marusičová zde informovala o aktuálním stavu, zástupci některých českých firem, které by se rády do programu zapojily, pak prezentovali nabídku svých projektů pro budoucí evropský výzkum a vývoj.
Návrh na vznik platformy Shift2Rail posvětil v polovině dubna Evropský parlament, nyní pracuje řídící výbor na spuštění platformy, což by se mělo stát někdy na přelomu letošního a příštího roku. Členy tohoto výboru jsou také zástupci českých firem AŽD Praha a OLTIS Group. Zájem o spolupráci s platformou již projevily i další české firmy, konkrétně například Škoda Transportation, UniControls a VÚKV.
Pět klíčových oblastí zájmu
Aktivity Shift2Rail by se měly soustředit v pěti klíčových oblastech:
1/vývoj nové generace vysoce kvalitního a spolehlivého vozidlového parku, podstatně snižujícího náklady, který by výrazně zvýšil kvalitu železničních služeb a usnadnil využívání vlaků projíždějících různými členskými státy
2/ vývoj inteligentních řídících a kontrolních systémů mimo signalizaci, postavených na současném ERTMS, k optimalizaci kapacity, spolehlivosti a minimalizaci nákladů za dobu životnosti
3/ vývoj nového systému železniční infrastruktury, radikálně zvyšující kapacitu, výkonnost a snižující náklady na výstavbu, údržbu a obnovu
4/ vývoj inovačních systémů IT a služeb, zatraktivňujících železniční služby
5/ vývoj trvale udržitelných a atraktivních řešení v nákladní dopravě, pomáhající železnici vstoupit do nových segmentů trhu, které se stanou integrovanou částí progresivních logistických řešení.
Zakládajícími členy Shift2Rail jsou dva zástupci Evropské komise a 8 zástupců soukromých firem jako například Alstom, Bombardier, Siemens či Thales. Evropská unie chce do platformy vložit 450 milionů €, dalšími 470 miliony € přispějí firmy ze železničního průmyslu. Činnost platformy se zatím plánuje do konce roku 2024.
Tomáš Johánek