20. září 2024, (pav)
20.9. - Skupina České dráhy dosáhla v prvním pololetí roku 2024 podle Mezinárodních standardů účetního výkaznictví (IFRS) zisku před zdaněním 694 milionů korun. Meziročně došlo k nárůstu tržeb o více než jednu miliardu korun a EBITDA o více než 600 milionů korun. Hlavní podíl na tom má segment osobní dopravy, jenž rostl i díky zvyšujícímu se počtu přepravených cestujících, kterých bylo téměř 82 milionů. Kromě mateřské společnosti byly v prvním pololetí v zisku i ostatní společnosti Skupiny ČD.
Služby národního dopravce využívá stále více cestujících, v prvním pololetí letošního roku jich s ČD cestovalo 81,6 milionu, což je o 2,5 milionu více než ve stejném období loňského roku (loni 79,1). „U přepravených cestujících evidujeme meziročně tříprocentní nárůst. Dnes a denně se tak potvrzuje, že modernizace našeho vozidlového parku i služeb přivádí do vlaků stále více zákazníků, kteří nás volí jako dopravce jak na vnitrostátních, tak na mezinárodních linkách. Nárůst cestujících se pozitivně projevil i na výnosech z osobní přepravy, které dosáhly 16 miliard korun. Ve srovnání s prvním pololetím loňského roku je to nárůst o 1,6 miliardy korun,“ řekl předseda představenstva a generální ředitel ČD Michal Krapinec. Kromě mateřských Českých drah byly v prvním pololetí v zisku i všechny dceřiné společnosti a skupinové tržby meziročně narostly o více než 1 miliardu na 25,4 miliardy korun.
Osobní doprava
Masivní modernizace vozidlového parku a vylepšování služeb přispělo k nárůstu zákazníků na vnitrostátních i mezinárodních linkách. Dařilo se především v oblasti mezinárodní přepravy, kde tržby vzrostly o 23 %. Projevila se tak celkově rostoucí poptávka i rozšíření nabídky nočních spojů, které jsou u cestujících stále více vyhledávané. Přepravní výkon v prvním pololetí 2024 dosáhl 3 914 milionů osobokilometrů, což představuje meziroční nárůst o 8,5 % (loni 3 609). Průměrná přepravní vzdálenost byla v 1. pololetí 48 kilometrů, což je meziročně o 2,4 kilometru více (loni 45,6). Pozitivní vývoj v přepravě cestujících se projevil růstem tržeb z prodeje jízdenek, který činil 5 022 milionů korun, což představuje nárůst o 375 milionů (tj. 8 %).
Rok 2024 je v historii Českých drah přelomový v oblasti obnovy a modernizace vlakové flotily. Jen v první polovině roku firma uvedla do provozu 22 nových elektrických jednotek RegioPanter, 15 motorových jednotek RegioFox a 17 lokomotiv Vectron. „Nová vozidla jsou zárukou vysokého komfortu a spolehlivosti služeb Českých drah. Nadále proto chceme pokračovat nejen v modernizaci našich vlaků, ale klíčové jsou i investice do zázemí pro údržbu a opravárenství. Postupně nasadíme na koleje také největší novinku v dálkové dopravě, soupravy ComfortJet,“ doplnil Michal Krapinec.
Nákladní doprava
V segmentu nákladní dopravy v tuzemsku se negativně projevil klesající objem přepravy uhlí a dalších tradičních komodit, který je částečně nahrazován rostoucími výkony ČD Cargo v zahraničí. Za první pololetí letošního roku přepravila skupina ČD Cargo celkem 28,1 mil. tun zboží, ve stejném období loňského roku to bylo 30,9 mil. tun.
„Strukturální změny v energetice a problémy v hutnictví nejen v České republice, spolu s recesí, resp. stagnací evropského průmyslu v posledních letech, ovlivňují kontinuální pokles výkonů ČD Cargo,“ uvedl k výsledkům Tomáš Tóth, předseda představenstva ČD Cargo.„Je zřejmé, že změna struktury přepravovaného zboží je trvalého charakteru a vede k poklesu objemu zboží přepravovaného po železnici v České republice. Aktivní obchodní politikou a expanzí do zahraničí se nám sice daří část objemů nahrazovat, ale plně kompenzovat tyto ztráty nedokážeme. Nejsme v tom sami, podobné situaci čelí většina nejvýznamnějších železničních nákladních dopravců v Evropě a na rozdíl od řady z nich ČD Cargo zůstává v zisku. Bude však nezbytné pokračovat v přizpůsobování našich kapacit aktuálním a budoucím potřebám dopravního trhu,“ doplnil Tomáš Tóth.
Pololetní zpráva Skupiny ČD za rok 2024 je k dispozici na těchto stránkách.
"Nasazování moderní železniční techniky našich dopravců a celkové zlepšování palubních služeb jsou hlavními faktory, které přispívají ke zvyšování atraktivity železniční dopravy", komentoval informaci o pololetních výsledcích Skupiny České dráhy Petr Moravec, výkonný ředitel Svazu osobních železničních dopravců SVOD Bohemia. "Tato strategie se českým železničním dopravcům osvědčila již před covidem a osvědčuje se i v současnosti," dodal Petr Moravec.
(pav)
Ilustrační foto: České dráhy - dvouvozová motorová jednotka RegioFox