26. dubna 2015

V polovině března se v pražském Clarion Congress Hotelu Prague uskutečnil již 5. ročník mezinárodní konference a výstavy IRFC o železničních nákladních přepravách (IRFC 2015), tentokrát společně s prvním ročníkem mezinárodní konference o evropském železničním výzkumu a inovacích ERRIC. Celá konference ERRIC/IRFC 2015 se nesla pod heslem Výzkum a inovace – hnací síla konkurenceschopnosti.
Konferenci uspořádala společnost OLTIS Group pod záštitou místopředsedy vlády pro vědu, výzkum a inovace, Ministerstva dopravy ČR, Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy ČR a mezinárodních organizací UNIFE (Asociace evropského železničního průmyslu), UIC (Mezinárodní železniční unie), CER (Společenství evropských železnic a provozovatelů infrastruktury) a OSŽD (Organizace spolupráce železnic). Letošního ročníku se zúčastnilo 301 účastníků z 27 zemí, z toho 58 vrcholných představitelů z předních železničních firem a organizací. Seznam přednášejících se uzavřel na rekordním počtu 75, mezi přednášejícími byli mimo jiné zástupci Evropské komise, Ministerstva dopravy ČR, UIC, ERA, UNIFE, CER a jiných významných evropských i asijských organizací.
Je třeba zvýšit podíl železnice na dopravním trhu
V programu prvního dne vystoupili vedoucí představitelé mezinárodních železničních organizací a velkých firem s tématy souvisejícími s výzkumem a inovacemi, železniční konkurenceschopností, liberalizací a možnostmi spolupráce. Generální ředitel DG Mobility and Transport Joa~o Aguiar Machado zdůraznil potřebu zvýšení podílu železnice na celkovém objemu přeprav: „Podíl železnice zůstává velmi skromný v porovnání s ostatními druhy dopravy, zejména s dopravou silniční, která zaujímá podíl 90 procent trhu. Co se týče železniční nákladní dopravy, zde není patrný žádný vývoj,“ prohlásil. Podle jeho slov podíl železniční nákladní dopravy zůstává za posledních 15 let asi na 10 až 11 procentech oproti 45 procentům pro silniční nákladní dopravu a 37 procentům pro námořní dopravu. „Je zde tedy rozhodně prostor pro zlepšení. Je zřejmá potřeba přijetí zásadních opatření jak pro osobní, tak i nákladní železniční dopravu tak, aby mohla železnice převzít větší podíl dopravní poptávky v příštích desetiletích. To bude mít samozřejmě také přínos jak pro naše životní prostředí, tak i pro naše přetížené silnice,“ doplnil Machado. Přednášky prvního dne programu konference byly rozděleny do tří tematických sekcí:
- Hnací síla železniční konkurenceschopnosti
- Společný podnik Shift2Rail
- Strategické výzvy pro železniční sektor
Ministr Ťok: Železnice je určitě plně konkurenceschopná
Ministr dopravy Dan Ťok promluvil o rozvoji infrastruktury na železnici v kontextu 4. evropského železničního balíčku. Vyjádřil podporu rozvoji a otevřenosti železnice: „Situace v České republice je taková, že naše hlavní železniční tratě jsou vytíženy až na 95 procent své kapacity. Obdobnou zkušenost mají s vytížením železnic i v okolních zemích. Podotýkám, že konkrétně Česká republika má jednu z nejhustších železničních sítí v Evropě. Poptávka po železnici tudíž existuje a v žád-ném případě nelze hovořit o nedo-statku konkurenceschopnosti.“ Generální ředitel Ruských státních drah Vladimir Jakunin, který je zároveň prezidentem UIC, ve svém vystoupení poukázal na to, že témata konference jsou velice aktuální a ožehavá. Zároveň je prý tato konference v Evropě jedinečná tím, že je ochotná se těmto tématům věnovat. „Na evropskou železnici je třeba nahlížet v širším kontextu smysluplného zapojení do logistických procesů. Celou nákladní přepravu je třeba vnímat a řídit procesně,“ upozornil.
Čtyři pilíře evropského železničního systému
Generální ředitel UIC Jean-Pierre Loubinoux zdůraznil čtyři otázky, které lze považovat za čtyři pilíře železničního systému: „Jsou jimi dostupnost infrastruktury a sítě, inovace a kreativita, inteligence a znalosti a interoperabilita a intermodalita.“ Druhý den konference pokračovala ve dvou paralelních sekcích (ERRIC + IRFC). Sekce ERRIC (European Railway Research and Innovation Conference) nabídla příležitost seznámit se s iniciativou SHIFT?RAIL a jejími cíli, rámcovým plánem a jednotlivými inovačními programy. Program konference byl rozdělen na tyto odborné sekce: Evropský železniční výzkum, IT řešení pro bezproblémovou a atraktivní osobní železniční dopravu, Technologie pro udržitelnou a atraktivní evropskou nákladní dopravu, Technologie pro udržitelnou a atraktivní evropskou nákladní dopravu, Nákladově efektivní a spolehlivá vysokokapacitní infrastruktura a Další železniční výzkumné a inovační aktivity a související evropské projekty. Sekce IRFC (International Rail Freight Conference) představila ve svém již pátém ročníku zkušenosti a úspěšné projekty, které se vážou k mezinárodní železniční nákladní přepravě, a to především mezi Evropou a Asií. Konference se zaměřila na oblasti: Euro-Asian Land-Bridge, Rozvoj trhu železniční nákladní dopravy a intermodální logistiky a Technická podpora železniční nákladní přepravy.
Účastníci konference si prohlédli zázemí nového úseku metra
Konferenci doprovázela odborná výstava, na které se prezentovalo 15 vystavovatelů z řad železničních dopravců, železničního průmyslu, IT firem, mezinárodních organizací a médií. Třetí den konference proběhla odborná exkurze do zázemí pražského metra. Účastníci mohli navštívit doposud neotevřené stanice metra Nemocnice Motol, Petřiny, Veleslavín a Bořislavka. Celá akce byla zakončena vyhlídkovou jízdou historickou tramvají a společným obědem v restauraci U Kalicha.
Tomáš Johánek