​Společnosti Dako-CZ vloni klesl zisk po zdanění na 152 milionů korun

​Společnosti Dako-CZ vloni klesl zisk po zdanění na 152 milionů korun

6.9. - Společnosti Dako-CZ, která v Třemošnici na Chrudimsku vyrábí brzdové systémy a komponenty pro kolejová vozidla, vloni klesl zisk po zdanění na 152 milionů korun. Rok předtím činil rekordních téměř 440 milionů korun. Celkové tržby minulý rok dosáhly 1,551 miliardy korun, což je meziročně o 29 procent méně. Na prodej výrobků a služeb připadalo 1,367 miliardy korun, o 476 milionů méně něž v předchozím roce, vyplývá z výroční zprávy zveřejněné ve Sbírce listin.

Provozní hospodářský výsledek se meziročně snížil z 373 milionů na 301 milionů korun, přidaná hodnota z 842 milionů na 774 milionů korun. Finanční výsledek hospodaření se propadl ze 139 milionů korun na minus 108 milionů korun. Mezi příčinami zhoršených výsledků společnost uvedla zvyšování cen vstupních komodit a vysokou inflaci. Na investice firma vloni vynaložila 130 milionů korun.

Mezi největší loňské zakázky patřila objednávka 2000 sad kotoučových brzdových jednotek pro indickou společnost Escorts Kubota Limited, která částečně přecházela i do jiného období, nebo dodávka brzdových komponentů firmě Siemens Mobility na 109 nových dvouvozových tramvají do Německa. Do švédského Göteborgu mířily brzdové jednotky pro 80 modernizovaných tramvají, cena zakázky dosáhla téměř 110 milionů korun. Firma Dako-CZ se také podílela na dodávce souprav metra v bulharské Sofii, mezi velkými zákazníky byly rovněž Tatravagonka Poprad, České dráhy a Dopravní podnik hlavního města Prahy.

V Indii Dako-CZ vlastní dceřiný podnik Dako-CZ India. S firmou Jupiter Wagons, dvojkou na tamním trhu výroby nákladních vozů, byla založena společnost JWL Dako-CZ India.

Průměrný přepočtený počet zaměstnanců společnosti se minulý rok snížil z 601 na 561. Počet agenturních zaměstnanců ve stejném období klesl na polovinu.

Dako-CZ vyrábí brzdy a komponenty pro tramvaje, metro a železniční vozidla. Její produkty odebírají například zahraniční společnosti Siemens, Talgo a Stadler, z českých firem například Škoda Transportation nebo CZ Loko.

Společnost založil v roce 1816 Jan Zvěřina. Na železniční zakázky se začala orientovat o více než 100 let později. Novodobé dějiny firmy začaly rokem 1965, kdy v Třemošnici vznikl závod Dako, o 15 let později se stal součástí koncernu ZTS Martin. V roce 1992 vznikla akciová společnost a v roce 1996 se spojila s firmou ČKD Holding Praha. Do roku 2001 působila pod názvem ČKD - Dako. Jediným vlastníkem je od roku 2021 skupina Czechoslovak Group (CSG), která koupila zbývající 49procentní podíl od Tatravagónky Poprad. Letos se společnost sloučila s třemi firmami ze skupiny CSG, z čehož dvě sídlily v Třemošnici.

(čtk)

Ilustrační foto: Czechoslovak Group

spinner