Josef Gulyás (CZ LOKO) pro DN

Spolupráce s technickými školami má pro nás zásadní význam

Spolupráce s technickými školami má pro nás zásadní význam

Společnost CZ LOKO je známá nejen svými kolejovými vozidly, která vyrábí či modernizuje. Může být vzorem pro ostatní firmy v oblasti spolupráce průmyslu a technických škol na vzdělávání talentovaných studentů i jejich pedagogů. Právě za tuto činnost společnost obdržela Diplom za spolupráci v programu IQ Industry. Nejen o spolupráci s technickými školami hovoří obchodní ředitel CZ LOKO pro střední Evropu Josef Gulyás.

„Jaký význam má pro CZ LOKO obecně spolupráce s technickými školami, s kterými spolupracujete nejvíce?“

„Spolupráce s technicky zaměřenými školami je pro nás zásadní, chceme-li do firmy získávat nové, mladé, technicky vzdělané zaměstnance. Je to jedna z cest, jak řešit generační obměnu, která je zejména ve strojírenství a dopravě klíčovým tématem. Tou další, doplňkovou, je třeba poskytování stipendií nejen vybraným talentovaným studentům vysokých, ale i středních škol. Od září ho plánujeme poskytovat prvním výtečným žákům Vyšší odborné a střední školy technické v České Třebové, s níž léta úspěšně spolupracujeme. Podobné to je i se Střední školou technickou v Jihlavě. Z obou škol do našich provozoven chodí na praxi nejen žáci, ale vzdělání si u nás na odborných stážích rozšiřují i jejich učitelé a mistři odborného výcviku.“

„Jaké s tím máte zkušenosti?“

„Je to efektivní, i když pracná cesta, protože nesete velký díl odpovědnosti, a tomu proto předchází i náročná příprava. Vybraní středoškolští učitelé ale získávají výjimečnou možnost konfrontovat teorii s bezprostřední praxí, mohou poznat, čím výrobní podnik žije a jaké absolventy jejich škol potřebuje. Proto třeba pro pedagogy zveme i na odborné semináře věnované technickým novinkám kolejových vozidel.“

„Řada firem si stěžuje na nedo-statek technicky vzdělaných mladých lidí. Jaké máte v tomto směru zkušenosti vy a co je nutné udělat pro to, aby se mladí lidé přitáhli k technickým oborům?“

„Zkušenosti máme podobné. Získat mladé, talentované techniky, projektanty nebo konstruktéry není snadné, protože poptávka po nich je na trhu práce vyšší než nabídka. Takže nezbývá než pracovat a vymýšlet nové nápadité formy vztahů a spolupráce. Pak se třeba ukáže, že všechno není jen o penězích, výplatě, ale i profesním růstu, přístupu k zajímavé práci a projektům. A to je podle mne silnou konkurenční výhodou CZ LOKO, a. s., protože u nás dostávají velký prostor.“

„Jakou roli v tom hraje profesní vzdělávání?“

„Vzdělání s tím bezprostředně souvisí. Opět platí, že sehnat dotace je administrativní dřina, ale máte-li být úspěšní, musíte ji podstoupit. Třeba díky zapojení do evropského projektu mobility Leonardo da Vinci, který je součástí Programu celoživotního učení, získala společnost CZ LOKO, a. s., od října 2012 do letošního března téměř 25 tisíc €, tedy přes 670 tisíc Kč. Tyto investice jsou určeny pro další vzdělávání našich zaměstnanců. To už je částka, která jim umožní profesní růst, která je v rámci firemní struktury posune pracovně dál a výš.“

„CZ LOKO se poměrně daří na trzích východní Evropy. Jak složité bylo na tyto trhy proniknout, jaké jsou nyní pro vás klíčové zakázky v tomto teritoriu?“

„Získání důvěry zákazníka obecně, a zejména na východních trzích, je vždy výsledkem dlouhodobé tvrdé práce, kde není prostor pro sliby. Stavíme na referencích z předchozích dodávek a na technických argumentech. Za klíčové považujeme právě připravené řešení na špičkové úrovni, zajištěný následný servis vozidel a variabilní nabídku financování. Lokomotivy z produkce společnosti CZ LOKO se staly zajímavou volbou díky systému spolupráce s místními partnery a také díky dobrým referencím z Pobaltí a Běloruska, kde jezdí už přes 90 lokomotiv naší koncepce. Na východě dochází k postupné obnově původních dieselových lokomotiv ze 70. a 80. let minulého století. Díky zvyšujícím se nárokům na vozový park musí dopravci řešit tuto situaci modernizacemi nebo nákupem nových kolejových vozidel. Momentálně dokončujeme sérii modernizací 49 lokomotiv ČME 3 v Bělorusku a 67 lokomotiv řady TEM TMX pro litevské zákazníky. V expozici na nejprestižnějším evropském železničním veletrhu Innotrans Berlín budeme vystavovat poslední vyrobenou lokomotivu z dvacetikusové série dvounápravových lokomotiv TME3 pro Běloruskou státní železnici.“

„Jak se obecně daří CZ LOKO v letošním roce?“

„Za nejdůležitější považuji to, že se daří rozvíjet stabilní tým špičkových odborníků a šikovných lidí ve všech útvarech firmy. I přes razantní změny v portfoliu výkonů úspěšně rozvíjíme investiční program, díky kterému stále zkvalitňujeme produkci v kratších časech. Těší nás i rostoucí podíl exportu, který už dosáhl více než 60 procent obratu. Myslím si, že jsme dobře připraveni na moment, kdy skončí toto období odložených investic do obnovy a modernizace kolejových vozidel.“

„V Ostravě jste letos představili nové speciální vozidlo pro SŽDC. Je to jen zakázka pro SŽDC, nebo máte s tímto vozidlem i další plány?“

„Malá měřicí drezína představuje pro každého správce železniční infrastruktury dostupné řešení pro měření geometrické polohy koleje s mnoha výhodami. Koleje se pravidelně měří na celém světě a my věříme, že špičkovou technologií osazená drezína CZ LOKO bude atraktivní volbou i v teritoriích, kam vyvážíme lokomotivy. Národní reference je pro naši společnost samozřejmě velmi dobrý základ pro jednání s dalšími zákazníky. Produkce speciálních vozidel určených pro výstavbu, údržbu a diagnostiku železničních tratí tvoří velmi perspektivní segment v portfoliu CZ LOKO.“

Tomáš Johánek

spinner