1. května 2013

ČESKÁ TŘEBOVÁ (1.5.) – Řídicí systém speciálních kolejových vozidel MUV 74 je zatím posledním výsledkem spolupráce společnosti CZ LOKO s Univerzitou Pardubice a její Dopravní fakultou Jana Pernera. „Taková spolupráce nás posouvá nejen výrazně technicky dál, ale také zkracuje a zlevňuje náklady na vývoj. To jsou velké přínosy. Vedle know-how jsme v tomto případě navíc získali i obrovské zkušenosti,“ říká Bedřich Bulička, ředitel pro strategii a projekty CZ LOKO.
Na vývoji spolupracovali experti z Katedry elektroniky, elektrotechniky a zabezpečovací techniky. Jejich kolegové z Katedry dopravních prostředků a diagnostiky nyní řeší v rámci projektu Novibrail hlukovou optimalizaci lokomotivy 744.0. Podle proděkana fakulty Jaromíra Zelenky má spolupráce ale význam i pro fakultu. Přináší jí především možnost podílet se na zajímavých výzkumných úkolech. „To je velmi efektivní cesta, jak kupředu posouvat hranice našeho poznání v oblasti kolejových vozidel. Nové zkušenosti pak využíváme ve výuce i v další spolupráci se železničním průmyslem,“ říká docent Zelenka.
Do řešení projektů se aktivně zapojují i studenti formou zpracování diplomové práce, týkající se aktuálně řešeného úkolu. „Není výjimkou, že pak k nám nastupují do vývojových, konstrukčních nebo projektových týmů, a stáváme se tak jejich prvním zaměstnavatelem,“ říká Tomáš Brancuzský, personální ředitel CZ LOKO. To v technickém úseku zaměstnává přes 150 lidí. Experti pardubické dopravní fakulty se v nedávné době podíleli rovněž na dalších projektech CZ LOKO. Například na vývoji modulových dvounápravových lokomotiv nebo dvounápravových podvozků pro lokomotivy čtyřnápravové. Asynchronní dvounápravové lokomotivy, označené řadou 719/TMЭ3, se nyní vyrábějí v rámci dvacetikusové série pro státní Běloruskou železnici.
Dvounápravové podvozky nové koncepce se pak uplatnily u motorové lokomotivy řady 744.0, která si loni odbyla premiéru. Její vývoj probíhal v letech 2010 – 2012 s podporou ministerstva průmyslu. „Díky spolupráci s fakultou můžeme postupně snižovat závislost na cizích dodavatelích a přitom dál zvyšovat vlastní technickou úroveň. A tím i konkurenční schopnost v Česku a zahraničí,“ říká Bedřich Bulička. V cizině jen loni CZ LOKO prodalo lokomotivy za víc než miliardu korun. Nová řešení totiž snesou plně srovnání se světovými výrobci drážních vozidel těchto kategorií a dál zvyšují užitné i provozní vlastnosti produkce CZ LOKO.