ČD Cargo na veletrhu Transrussia 2014

Stánek ČD Cargo v Moskvě budil zaslouženou pozornost

Stánek ČD Cargo v Moskvě budil zaslouženou pozornost

Již po devatenácté se Moskva stala dějištěm veletrhu Transrussia. Tentokrát vystavovatele a návštěvníky ve dnech 22.až 25. dubna 2014 hostil mezinárodní výstavištní areál Crocus Expo, jeden z nejznámějších v Evropě. Akciová společnost ČD Cargo se veletrhu účastnila podesáté a jako téměř vždy budil její stánek zaslouženou pozornost mezi odbornou i laickou veřejností.

Význam akce podtrhla účast nejvyššího vedení ČD Cargo v čele s předsedou představenstva Ing. Oldřichem Mazánkem a návštěva předsedy představenstva a generálního ředitele Českých drah, a.s., Ing. Daniela Kurucze. I přesto, že rozhodnutí o účasti zejména některých evropských firem bylo ovlivněno současnou geopolitickou situací na Ukrajině, zúčastnilo se veletrhu přes 500 vystavovatelů z 31 zemí Evropy i Asie. Je to pochopitelné, protože Transrussia představuje vynikající platformu nejen pro představení nových dopravních a spedičních produktů a služeb, ale především pro navazování nezbytných nových obchodních kontaktů, bez kterých je obchod směrem na východ téměř nerealizovatelný. Proto například značnou část plochy v sálu 1 zaujímala společná expozice německých firem – spedic, přístavů a dopravců – které samozřejmě dominoval stánek společnosti DB Schenker, respektive její stoprocentní dceřiné společnosti Railion Rusia Servis, která na ruském trhu působí od roku 1999 a organizuje mimo jiné přepravy zemědělské techniky z Evropy do střední Asie, včetně zajištění ostrahy vlaku po celou dobu jízdy. Své „národní“ expozice zde však měly i další země, jako například Belgie, Finsko, Litva nebo z těch exotičtějších Čína nebo Kazachstán. Velmi zajímavě a moderně působila prezentace Běloruska, včetně Běloruských železnic. Ty se na Transrussii představily jako moderní dopravce realizující širokou škálu dálkových kontejnerových vlaků šitých na míru a nabízených ve spolupráci s operátorem Belintertrans. Patří mezi ně např. vlak „Viking“ spojující ukrajinské přístavy Iličevsk a Oděsa s přístavem Klaipeda nebo „Moskovit“ zajišťující jednou týdně spojení Duisburgu s Moskvou. Vzdálenost 2 200 kilometrů překonává za čtyři a půl dne.

Expozice RŽD propagovala euro-asijské spojení

Samozřejmě nelze opomenout expozici Ruských železnic (RŽD) dominující sálu 3, zaměřenou na propagaci euro-asijského železničního spojení. Jeho rozvoj, včetně modernizace tratí Transsibiřské a Bajkalsko-amurské magistrály, je zakotven ve státní dopravní politice Ruska do roku 2030. V roce 2009 byl rozpracován a schválen program rozvoje kontejnerových přeprav ve směru východ – západ do roku 2015. V souladu s tímto programem je nyní ze strany RŽD nabízen produkt „Transsib za 7 dní“, který má přinést výrazný nárůst železničních přeprav. Produkt by mohl být zajímavý i pro české společnosti spolupracující s firmami v Číně nebo Koreji (viz úspěšná přeprava elektroniky z Číny do Pardubic s ČD Cargo). V této souvislosti je však nutné si uvědomit, že doba přepravy není jediným kritériem a že rejdaři – vlastníci kontejnerů i námořních lodí – nemusí být této variantě přepravy vždy nakloněni. I přesto, že veletrh byl primárně zaměřen na nákladní dopravu, prezentovaly RŽD ve svém stánku i nabídku vysokorychlostních osobních dálkových vlaků: rychlovlaku Sapsan (výrobce Siemens) provozovaného na tratích Moskva – Sankt Peterburg a Moskva – Nižnyj Novgorod dosahujícího rychlosti až 250 km/hod, naklápěcího rychlovlaku Allegro (výrobce Alstom) určeného pro trať Sankt Peterburg – Helsinky nebo příměstských jednotek Lastočka, s nimiž se mohli svézt např. účastníci zimních olympijských her v Soči.

Česká železnice má v Rusku velmi dobré jméno

Bohatý byl rovněž doprovodný program, sestávající jak z několika odborných konferencí, tak z celé řady komornějších diskuzních fór na různá aktuální témata, z nichž asi nejzajímavější byla diskuze s Genadijem Bessonovem (generální sekretář Koordinační rady Transsibiřských přeprav) na téma rozvoje kontejnerových přeprav po trase východ – západ nebo diskuze na téma „Ukrajina – riskovat nebo zvolit jinou trasu“. Jak potvrdili i slovenští kolegové, prozatím nebyly při přepravách přes Ukrajinu zaznamenány žádné výraznější problémy. Ve stánku ČD Cargo téměř nepřetržitě probíhala různá jednání, zaměřená mimo jiné na možnosti dalšího rozšíření používání nákladního listu CIM/SMGS. V této souvislosti se nelze nezmínit, že ČD Cargo díky svým aktivitám patří v této oblasti k předním průkopníkům a realizuje na tento přepravní doklad již značné přepravní objemy, včetně přeprav do Kazachstánu. Další návštěvníci se zajímali o podmínky přeprav pohonných hmot z Ruska a Běloruska do České republiky, diskutována byla možnost přeprav dřevní štěpky z Ruska ke spalování v českých teplárnách i přepravy hutních výrobků. Přítomnost zástupců dalších železničních dopravních podniků byla využita k výměně zkušeností při zajišťování kontejnerových přeprav ve směru západ – východ – západ.

Řada dotazů byla zacílena na problematiku výroby železničních vozidel v České republice. České lokomotivy totiž mají v Rusku a nejen tam stále dobrý zvuk, proto je škoda, že zájemcům nebylo možné podat podrobnější informace. Stánek ČD Cargo navštívili také zástupci velvyslanectví České republiky v Moskvě, kteří informovali o aktuální situaci v přípravě projektu výstavby širokorozchodné železniční tratě z Hanisky pri Košiciach do Vídně. Dohodnuta byla rovněž spolupráce při prezentaci možností a nabídky ČD Cargo výrobním a obchodním společnostem v Rusku. Východní trhy jsou trvale považovány za jedny z nejperspektiv­nějších, je proto dobře, že ČD Cargo mělo možnost prezentovat své služby na veletrhu Transrussia, který je svým významem srovnatelný se svým mnichovským kolegou.

Michal Roh

spinner