České dráhy

Státní ČD chtějí letos hospodařit se ziskem 24 milionů Kč

Státní ČD chtějí letos hospodařit se ziskem 24 milionů Kč

Dozorčí rada Českých drah (ČD) schválila na konci ledna podnikatelský plán společnosti na rok 2014, který je sestaven velmi konzervativně a počítá s mírným provozním ziskem ve výši 24 milionů Kč. Podle generálního ředitele ČD Dalibora Zeleného jde i přes řadu negativních jevů, jako jsou rostoucí ceny vstupů, zdražení poplatku za dopravní cestu či vysoké zadlužení firmy, o reálný cíl.

Podnikatelský plán počítá i s dalšími investicemi do vozidlového parku. Především jde o zaplacení sedmi jednotek Railjet pro linku Praha – Vídeň – Graz. „Musíme však nejen plnit závazky z minulosti, ale také vydělat na další investice. Například na modernizace vozů pro mezinárodní dálkovou dopravu na jiných linkách, které jsou pro nás neméně důležité. Mám na mysli třeba linku Praha – Berlín – Hamburk,“ vysvětluje Dalibor Zelený. Další prioritou je samozřejmě efektivita fungování Českých drah. Zásadní úsporu přinesla firmě například reorganizace Generálního ředitelství ČD k 1. říjnu loňského roku. Zrušení dvou úseků náměstků a jedenácti odborů přinese každoroční úsporu přes 80 milionů Kč. Dalších 132 milionů společnost ušetřila na režijních nákladech.

ČD vypraví denně přes 7000 vlaků

Akciová společnost České dráhy je v tuto chvíli plně stabilizovaná, má schválený podnikatelský plán na rok 2014, schválenu střednědobou strategii obnovy vozidlového parku a uzavřenu podnikovou kolektivní smlouvu na rok 2014. Aktuálně zaměstnává zhruba 15 500 zaměstnanců. České dráhy v roli národního dopravce zajišťují na základě objednávky ministerstva dopravy a krajů základní dopravní obslužnost státu. Každý pracovní den vypraví přes 7300 vlaků. V loňském roce přepravily meziročně o půl milionu cestujících více. Jejich služeb využilo 169,3 milionu zákazníků, přepravní výkon se meziročně zvýšil o 17 milionů osobokilometrů.

Nové představenstvo snížilo zadluženost firmy

Současný management převzal vedení společnosti v polovině roku 2013, kdy došlo ke změně v obsazení řídicího výboru a dozorčí rady ČD. Následně bylo zvoleno také nové představenstvo společnosti. Jeho úkolem je především snížit zadluženost firmy a zefektivnit její fungování. Při tom všem musí pokračovat obnova vozidlového parku, což je základní předpoklad udržení konkurenceschop­nosti na otevřeném dopravním trhu. „Dozorčí rada především oceňuje, že došlo k zásadnímu obratu a že se jak ČD, tak ČD Cargo dokáží živit svou hlavní činností, jsou schopny generovat provozní zisk a plně dostojí všem svým závazkům,“ dodává předseda dozorčí rady ČD Zdeněk Žemlička.

„Byl nejvyšší čas přestat si lhát do kapsy a zohlednit v podnikatelském plánu firmy veškeré problémy, o kterých se v minulých letech taktně mlčelo, aby výsledky vypadaly lépe. Je evidentní, že návrat odborníků do vedení společnosti plní svůj účel,“ dodal. Ostatně dobře je to vidět také u ČD Carga, kde se za poslední čtyři měsíce podařilo získat zcela nové zakázky za 350 milionů Kč. Podařilo se prý nahradit celou řadu přeprav včetně medializované přepravy uhlí do Chvaletic. ČD Cargo má na rok 2014 zasmluvněno a podepsáno zhruba 95 procent plánovaných tržeb z vlastní přepravy. To se pozitivně projevilo výrazným omezením propouštění. Z původně předpokládaných 1600 zaměstnanců odešlo na konci loňského roku jen cca 400 lidí. Schválený podnikatelský plán ČD Cargo na rok 2014 počítá s mírným provozním ziskem ve výši dvou milionů Kč.

Tomáš Johánek

spinner