11. prosince 2023, lan
11.12. - V průměru o 30 minut kratší policejní vyšetřování přinesla lepší kooperace mezi složkami, které se podílejí na šetření a odstraňování následků vážných mimořádných událostí na železnici. K jednání o minimalizaci dopadů na zákazníky vyzvaly v únoru ministra dopravy SVOD Bohemia a ŽESNAD.CZ. „Výsledek se dostavil. Půl hodiny je pro cestující i pro dopravce významný posun. Oceňujeme aktivní přístup Ministerstva dopravy, Správy železnic, Policie ČR a složek IZS, kterým se podařilo upravit postupy s okamžitým pozitivním dopadem,“ řekl Petr Moravec, výkonný ředitel SVOD Bohemia.
Každoročně se na kolejích stane kolem tří stovek nehod se zraněním či úmrtím člověka. A zatímco v jiných případech je obnovení provozu otázkou maximálně desítek minut, kvůli těmto závažným mimořádnostem, jako jsou například srážky s člověkem v kolejišti, dosahovala celková doba zastavení provozu včetně vyšetřování a uvolňování místa nehody v průměru až tři hodiny.
„Za tu dobu vzniknou na každý zastavený vlak osobním dopravcům náklady ve výši přibližně 28 tisíc korun. To zahrnuje kompenzace cestujícím, náklady na náhradní autobusy, na dodatečnou spotřebu paliva či energií, dodatečné mzdové náklady a podobně. Osobní dopravci například musejí už při zpoždění nad 1 hodinu vrátit cestujícím čtvrtinu jízdného a tyto peníze jim nikdo nekompenzuje,“ řekl Petr Moravec a dodal: „Vůbec nejhorší je pro nás ztráta důvěry zákazníků ve spolehlivost vlakové dopravy, která v drtivé většině případů ani není viníkem. Data z posledních měsíců ještě vyhodnocujeme. Věřím ale, že postupně dojde k dalšímu zkrácení času potřebného k obnovení provozu po závažných nehodách.“
Příklady přijatých postupů vedoucích ke zkrácení doby omezení provozu:
(lan)
Ilustrační foto: Drážní inspekce