11. července 2017
11.7. - Právě před rokem proběhl dlouho očekávaný převod nádraží pod SŽDC. Za první rok správy nádraží vynaložila následně státní organizace do oprav, stavebních úprav nebo projektové přípravy přes 215 milionů korun. Zcela dokončených je 149 stavebních akcí za bezmála 110 milionů, další desítky větších či menších oprav běží. Proměnou prošla třeba nádraží v Kostomlatech nad Labem, Dobříši či Rakovníku. V srpnu se dokončí i poslední etapa rekonstrukce náchodského nádraží, cestujícím slouží nové nádraží v Karlových Varech či České Lípě.
„Cestujícím už slouží nové nádraží v Karlových Varech, České Lípě, proměnou prošly také budovy v Kostomlatech nad Labem, Dobříši nebo Rakovníku a v srpnu bude hotová poslední etapa rekonstrukce náchodského nádraží. Budovy nádraží jsou většinou zanedbané, a proto do nich v následujících letech dáme kolem 10 miliard korun,“ říká ministr dopravy Dan Ťok. Nepoměr mezi opravami a rozsáhlejšími rekonstrukcemi v prvním roce správy nádraží je dán tím, že České dráhy neměly až na několik výjimek projekčně připravenou žádnou stavbou, zároveň má SŽDC odlišné představy o rozsahu a charakteru rekonstrukcí a revitalizací nádraží.
„Proto jsou ještě letos v plánu opravy za bezmála 600 milionů, dalších 57 milionů korun jde na zahájení rozsáhlejších rekonstrukcí sedmi nádraží, na projektovou přípravu necelé sedmdesátky nádraží pak letos vynaložíme 90 milionů korun. V dalších letech očekáváme výrazný nárůst objemu investičních prostředků do rekonstrukcí,“ vysvětluje náměstek generálního ředitele pro správu majetku Tomáš Drmola.
Odkoupení části závodu ČD, jejíž součástí bylo 1569 budov a 1,385 milionu metrů čtverečních pozemků v bezmála 950 lokalitách osobních nádraží, bylo bezesporu dlouho očekávanou událostí roku 2016. České dráhy ji odprodaly za 3,31 miliardy korun. Transakce se netýkala hlavního nádraží v Brně a pražského Masarykova nádraží. Do konce loňského roku byl celý proces koupě části závodu zdárně dokončen i z hlediska nezbytných legislativních formalit.
Za správu nádraží zodpovídá ve struktuře SŽDC šest regionálně působících Správ osobních nádraží (SON) v Praze, Plzni, Ústí nad Labem, Hradci Králové, Olomouci a Brně. Finanční prostředky jsou rozdělovány podle aktuálního stavu nádražních budov, potřeby akutních oprav, hustoty železniční dopravy, frekvence cestujících, počtu objektů a dalších faktorů. Opravy tak probíhají napříč celou republikou.
V loňském roce a v první polovině letošního roku se realizují především opravy menšího rozsahu. Jako příklad lze uvést výměnu oken a dveří, opravy přístřešků, střešních krytin a fasád. Upravují se ale také prostory pro cestující, například interiéry čekáren, nádražních hal či sociálních zařízení. Nejčastější byly především výměny výplní, jedná se o desítky oprav, namátkou v Hradci Králové, Dvoře Králové, Raspenavě, Hrubé Skále, Bílé Třemešné, Dobrušce, Staré Pace, Všetatech, Staňkově, Staré Roli, Olomouci Nové Ulici, Suchdolu nad Odrou či Hranicích na Moravě. Novou či opravenou fasádu mají nádraží v Ivančicích, Novém Jičíně, Háji ve Slezsku, Rumburku, Ústí nad Labem západ, Boleticích či Stráži nad Ohří a dalších. Mezi první nádraží opravená ve větším, komplexnějším rozsahu patří ta v Dobříši za 2, 7 milionu korun, v Kostomlatech nad Labem za 3, 2 milionu nebo v Rakovníku za více jak čtyři miliony korun.
Ještě letos zahájí SŽDC rekonstrukce nádraží v Břeclavi, Kuřimi, Hradci Králové, Turnově, Lipníku nad Bečvou, Přerově a Sokolově. Předpokládané celkové investiční náklady na započaté rekonstrukce činí cca 211 miliónů korun, letos se z této částky stihne proinvestovat přibližně 57 milionů korun. Před dokončením je poslední etapa rekonstrukce náchodského nádraží za přibližně 14 milionů korun. Samotné realizaci staveb musela předcházet aktualizace projektových dokumentací, které odkoupila SŽDC od Českých drah.
(tj)