Modernizace 4. železničního koridoru

Trať z Prahy do jižních Čech se mění k nepoznání

Trať z Prahy do jižních Čech se mění k nepoznání

Možnosti pohodlného a rychlého cestování po železnici na jih Čech ukazují první modernizované úseky čtvrtého tranzitního koridoru, jeho přestavbu zahájila Správa železniční dopravní cesty před osmi lety. Z vnitrostátního hlediska spojuje 4. koridor jihočeský region a jeho krajské město České Budějovice s hlavním městem Prahou a zabezpečuje jejich spojení i s dalšími významnými městy, především Táborem, Veselím nad Lužnicí a Benešovem u Prahy.

Jako první přišla na řadu v roce 2005 optimalizace dvoukolejné trati mezi Prahou-Hostivaří a Strančicemi. Pak už následovaly v rychlém sledu další úseky, takže dnes mohou vlaky na trati 220 využívat modernizované koleje z předměstí Prahy napříč téměř celým Středočeským krajem až za stanici Votice. V příštím roce se navíc plánuje zahájení celkové přestavby nádraží v Praze-Hostivaři.

Rekonstruují se kolejiště, budují nová nástupiště

Předmětem staveb na 4. tranzitním železničním koridoru v úseku České Budějovice – Praha je modernizace 150 kilometrů trati. Provádí se kompletní rekonstrukce železničního spodku a svršku, mostů a propustků, zabezpečovacího a sdělovacího zařízení a trakčního vedení. Budují se nová nástupiště s bezbariérovým přístupem a výškou 550 milimetrů nad temenem kolejnice. Pro snížení zátěže životního prostředí jsou realizovány protihlukové zdi nebo individuální protihluková opatření. Projekt modernizace čtvrtého koridoru sestává z celkem 13 staveb, z nichž pět je stavebně dokončených, tři jsou v realizaci (Modernizace trati České Budějovice – Nemanice I s předpokládaným dokončením v roce 2014 a stavby Modernizace trati Ševětín – Veselí nad Lužnicí, 2. část, Horusice – Veselí nad Lužnicí a Modernizace trati Tábor – Sudoměřice s předpokládaným dokončením v roce 2016), ostatní stavby jsou v různém stupni přípravy.

Letos skončila modernizace mezi Voticemi a Benešovem

V úseku mezi Benešovem u Prahy a Prahou-Hostivaří byla vzhledem k husté zástavbě provedena optimalizace dvoukolejné trati ve stávající poloze, pouze s několika menšími přeložkami. Tato část koridoru je zatížena zejména silnou příměstskou dopravou. V úseku mezi Českými Budějovicemi a Benešovem u Prahy se provádí modernizace, která zahrnuje zdvoukolejnění stávající jednokolejné trati, realizací přeložek dojde ke zkrácení o sedm kilometrů a zvýšení traťové rychlosti až na 160 km/h. Jízdní doba z Českých Budějovic do Prahy se po dokončení prací zkrátí asi na 1,5 hodiny.

V letošním roce byla dokončena modernizace trati Votice – Benešov u Prahy. V rámci této stavby byly realizovány čtyři přeložky trati a pět nových tunelů, z nichž nejdelší jsou Zahradnický tunel s délkou 1030 metrů, Votický 588 metrů a Olbramovický 480 metrů. Toto řešení umožnilo dosažení rychlosti 160 km/h a z toho plynoucí zkrácení jízdní doby. Během právě probíhající modernizace trati Tábor – Sudoměřice u Tábora budou pro možnost zvýšení rychlosti a dosažení požadovaných parametrů v úseku Chotoviny – Sudoměřice realizovány dvě přeložky tratě s několika mostními objekty, mimoúrovňovým křížením s dálnicí D3, železniční estakádou o délce 450 metrů a 430 metrů dlouhým tunelem, který bude prvním na území Jihočeského kraje.

V příštích letech začne oprava dalších úseků

Těsně před realizací jsou úpravy dalších dvou úseků, a to mezi Ševětínem a Horusicemi a Veselím nad Lužnicí a Soběslaví. Ve druhé polovině měsíce října se u obou uskutečnilo otevírání obálek. Realizace těchto staveb se předpokládá se spolufinancováním v rámci OPD z rozpočtového období 2007 – 2013. Stavby řešící přestavbu úseků Soběslav – Doubí a Sudoměřice – Votice předpokládá SŽDC zahájit v příštím roce. U těchto staveb se uvažuje o spolufinancování z nového rozpočtového období EU (2014 – 2020). V obou případech se v podstatě jedná o novostavbu dvoukolejné trati na přeložkách s několika tunely a železničními mosty.

Zbývá ještě dořešit stavbu Modernizace trati Nemanice I – Ševětín. Technické řešení, investiční náklady ani termín realizace v tomto úseku zatím nelze přesně určit. Z důvodu nutnosti zajištění interoperability na úseku Strančice – České Budějovice do konce roku 2018 bude nutné v tomto úseku realizovat technické řešení, které umožní v požadovaném časovém horizontu minimální splnění požadavků na evropský vlakový zabezpečovač ETCS vyplývající z mezinárodních do­hod.

(PR)

Dokončené stavby na 4. koridoru

  • Optimalizace trati Horní Dvořiště státní hranice – České Budějovice
  • Modernizace trati Veselí n. L.
  • Tábor, I. část, Doubí u Tábora – Tábor
  • Modernizace trati Votice – Benešov u Prahy
  • Optimalizace trati Benešov u Prahy – Strančice
  • Optimalizace trati Strančice – Praha-Hostivař
spinner