EU/Rumunsko

UNIFE a AIF chtějí posílit investice do rumunské železnice

UNIFE a AIF chtějí posílit investice do rumunské železnice

Evropská asociace železničního průmyslu UNIFE a Sdružení rumunského železničního průmyslu AIF požadují investice z evropských strukturálních fondů do rumunské železniční infrastruktury. K posílení podpory modernizace a výstavby rumunské železniční sítě vyzvali zástupci obou svazů na summitu o investicích do železnic černomořských států, který se konal ve dnech 7. a 8. října v Bukurešti.

Zastaralou rumunskou železniční síť chce navíc současná rumunská vláda dále zredukovat. Návrh Generálního plánu rozvoje dopravy počítá s bezprecedentním rozsahem rušení řady tratí v zemi. UNIFE a její asociovaný člen AIF přitom opakovaně upozorňují na skutečnost, že Rumunsko má k dispozici prostředky evropských strukturálních fondů prostřednictvím programů Connecting Europe Facility (CEF) a TEN-T. Možné je rovněž využít kohezní fondy. Účastníci konference vyzdvihli význam železniční dopravy jako důležité součásti budování mobility a podpory hospodářského růstu, jak o tom koneckonců hovoří Bílá kniha evropské dopravní politiky, kterou v roce 2011 zveřejnila Evropská komise. UNIFE a AIF společně vyzvaly rumunskou vládu, aby na podporu železniční dopravy vyčlenila v rozpočtu na rok 2015 další prostředky. Podle zástupců obou svazů by měla Bukurešť věnovat více úsilí přípravě programů investic do železniční infrastruktury, aby mohlo Rumunsko čerpat dotace z fondů určených pro CEF. Termín pro podání žádostí o subvence je únor 2015.

AIF zásadně odmítá redukci železniční sítě

Generální ředitel UNIFE Philippe Citroën řekl, že finanční krytí nabízené ze strany Evropské unie pro rozvoj dopravní infrastruktury Rumunska je velkorysé. Současné investice prý budou schopné podpořit rozvoj rumunského železničního systému jako důležité součásti trans-evropského dopravního koridoru. Rumunsko i sousední země díky tomu získají na atraktivitě. UNIFE doufá, že v tomto ohledu bude možné spolupracovat s nově budovanou Evropskou komisí.

„Většina členských zemí Evropské unie věnuje velké úsilí rozvoji železniční infrastruktury prostřednictvím investic do modernizace stávajících sítí. Bohužel, toto není vůbec případ Rumunska v uplynulých dvaceti letech. Znovu musíme vyjádřit zásadní nesouhlas se záměrem vlády drasticky redukovat stávající rumunskou železniční síť,“ prohlásil generální tajemník AIF Claudiu Seicean. Z pohledu AIF by Generální plán rozvoje dopravy měl obsahovat středně- a dlouhodobě koncipovanou vizi růstu, nikoli uzavírání důležitých železničních tratí.

„Společně s našimi partnery jsme připravili konstruktivní návrhy na úpravu aktuálního návrhu vládního dokumentu. Chceme strategicky propracovaný program rozvoje s jasně stanoveným seznamem priorit,“ pokračoval. „Rumunská vláda si musí uvědomit, jak důležitou roli pro dopravu i celou ekonomiku železnice hraje. Železniční doprava je 35krát ekologičtější než silniční doprava. Nezapomínejme ani na to, že železniční systém aktivně využívá četné technologie – počínaje ocelářskou a betonářskou produkcí přes výrobu kolejových vozidel až po špičkové high-tech produkty a komunikační systémy,“ zdůraznil Stefan Roseanu, specialista na výzkum trhu Club Feroviar.

Tomáš Johánek

spinner