19. července 2013

Nákladní železniční dopravce ČD Cargo sice vykázal za prvních pět měsíců roku zisk ve výši 200 milionů Kč, podle stínového ministra dopravy a plzeňského hejtmana Milana Chovance to je však pouze výsledek finančních operací souvisejících především s prodejem majetku. „Přeprava kusových zásilek, která hospodaření firmy dlouhodobě zhoršuje, tvoří každý měsíc ztrátu 100 milionů Kč a dá se očekávat i propad tržeb v přepravách ucelených vlaků,“ řekl.
Stínový ministr dopravy znovu upozornil na to, že dosavadní ministr dopravy Zbyněk Stanjura problémy v ČD Cargo prakticky nijak neřešil. „Jde o typickou ukázku odklonění problému a jeho odsunutí. Dědictví je tak tragické a vše se plně projeví až v závěru letošního roku, a zejména v roce následujícím,“ domnívá se Milan Chovanec. Podle vedení ČD Cargo však hospodářská situace podniku nijak kritická není, i když v dlouhodobější perspektivě bude pro zachování firmy ve stávající velikosti nutný zásah státu.
Bez státní podpory přeprava vozových zásilek zanikne
Milan Chovanec tvrdí, že zejména převážení jednotlivých vozových zásilek bude vyžadovat státní finanční podporu. „Bez podpory státu tento segment zanikne a bude se velmi složitě obnovovat,“ uvedl s tím, že se stát musí pro pomoc rozhodnout nejpozději do měsíce. Ukončení přeprav by podle něj znamenalo nejen propouštění tisíců zaměstnanců ČD Cargo, ale i přesun zhruba šesti tisíc kamionů na silnice. Řešením by podle stínového ministra byl program podpory podobný modelu navrhovanému železničními odbory. Podle jejich výpočtů by státní investice ve výši pěti miliard Kč národnímu dopravci zaručila udržení zaměstnanosti. Poloviční částka poskytnutá státem by znamenala propuštění více než 2000 pracovníků. Pokud stát neposkytne ČD Cargo žádnou pomoc, společnost přepravu jednotlivých zásilek ukončí a propustí zhruba 5000 zaměstnanců, předpokládají odbory. Celkem ČD Cargo zaměstnává zhruba 9500 pracovníků.
Se stejným principem fakticky počítá i vedení společnosti, které v rámci střednědobého plánu do roku 2017 předpokládá tři varianty vývoje – od výrazného omezení služeb po jejich zachování na současné úrovni na základě finanční pomoci státu. „Podle míry podpory přistoupí management společnosti k opatřením vedoucím k udržení pozitivního hospodářského výsledku,“ uvedl finanční ředitel a člen představenstva ČD Cargo Petr May.
Podle ministerstva dopravy by však taková forma pomoci mohla představovat nedovolenou veřejnou podporu. Chce se proto podle informací mluvčího Martina Nováka vydat cestou podpory přepravy zboží po železnici jako celku, například snižováním poplatků za užití železniční dopravní cesty, zlepšováním kapacitního využití železnice či podporou budování terminálů pro kombinovanou dopravu.
Právě slevy z poplatku za použití kolejí jsou jedinou podporou, kterou ministerstvo v rámci zachování jednotlivých vozových zásilek na železnici uplatnilo. Podle Drážního úřadu tím však porušilo zákon, když slevy nevyhlásilo s ročním odkladem, ale s prakticky okamžitou účinností. Úřad tak zavedení slev zrušil.
Řešením by byla podpora pro všechny zájemce
Vyhnout se rozporům s evropským právem by se podle Milana Chovance dalo tím, že státní peníze budou poskytovány všem dopravcům, kteří budou ochotní jednotlivé zásilky přepravovat. Podobný princip podle místopředsedy Odborového sdružení železničářů (OSŽ) Radka Nekoly platí například v Rakousku, kde tento druh přeprav provozují rovněž jako jediné rakouské dráhy, které jsou přímo dotovány státem.
Tomáš Johánek / čtk