6. května 2013

Podle statistik ministerstva dopravy loni vzrostly výkony osobní železniční dopravy o 8,1 procenta. Meziroční nárůst o 541 milionů osobokilometrů byl nejvyšší za posledních osmnáct let. Počet cestujících se loni zvýšil o 2,88 procenta, celkem jich dopravci na železnici přepravili o 4,83 milionu více než v roce 2011. „Zveřejněná čísla ukazují, že se osobní železniční doprava začíná odrážet ode dna, protože počet cestujících roste již druhý rok v řadě.
Nárůst je důsledkem masivní modernizace vozového parku na železnici v posledních letech, postupným dokončováním prací na železničních koridorech, a zejména vstupem konkurence na železniční trh v dálkové dopravě,“ uvedl ke zveřejněným údajům prezident Svazu cestujících ve veřejné dopravě Miroslav Vyka.
Přibývají cestující v dálkové dopravě
Zatímco v roce 2011 byla průměrná cestovní vzdálenost na železnici 40 kilometrů, loni noví cestující ujeli v průměru 112 kilometrů. To dokazuje, že cestující přibyli především v dálkové dopravě. „Konkurence přinutila České dráhy zlepšovat kvalitu nabízených služeb, snižovat ceny jízdného i zavádět nové akční slevy nejen na trase Praha – Ostrava a díky tomu počty cestujících rostou. Svou úlohu sehrává i vysoká cena pohonných hmot,“ řekl dále Miroslav Vyka.
„Další nárůst počtu cestujících na železnici lze očekávat i letos, protože nový dopravce Leo Express vyjel se svými vlaky na trať až 9. prosince a noví cestující, které přitáhne do vlaků, se projeví naplno ve statistikách až v letošním roce,“ řekl Miloslav Zítka, člen prezídia Svazu cestujících ve veřejné dopravě. „Pokud by růst přepravního výkonu pokračoval stejným tempem, tak už v roce 2015 by mohly být překonány hodnoty z poloviny 90. let. Další růst ale může omezit nedostatečná kapacita hlavních tratí, zejména v okolí velkých aglomerací, kde se mísí dálkové vlaky s hustou příměstskou dopravou,“ dodal Miroslav Vyka.
Autobusová doprava ztrácí
Naopak autobusová doprava loni podle statistik zaznamenala pokles počtu cestujících meziročně o 6,1 procenta. Během posledních dvou let tak v autobusech ubylo už více než deset procent cestujících. To ukazuje, že na rozdíl od železnice není autobusová doprava tak atraktivní, aby mohla přetáhnout cestující z automobilů. Horší komfort je i na autobusových zastávkách, které jsou často vybaveny jen označníkem na chodníku nebo u krajnice venkovské silnice a neposkytují cestujícím ochranu před nepřízní počasí. Městská hromadná doprava stagnuje – srovnání údajů za roky 2010 a 2012 ukazují, že v tomto období byl zaznamenán pokles cestujících o 1,6 procenta, ale zároveň vzrostl přepravní výkon o 1,2 procenta.
Tomáš Johánek