Ing. Antonín Blažek (VUZ, a. s.) pro DN

ZC Velim boduje v Evropě zejména šíří nabízených služeb

ZC Velim boduje v Evropě zejména šíří nabízených služeb

Zkušební centrum Výzkumného Ústavu Železničního (VUZ) ve Velimi letos oslavilo 50. výročí od svého vzniku, respektive od okamžiku, kdy začal k testování vozidel sloužit velký zkušební okruh. To je jistě dobrý důvod zeptat se generálního ředitele VUZ Ing. Antonína Blažka nejen na historické milníky, ale především na to, čím dnes dokáže Zkušební centrum oslovit zákazníky a jaké další investice se v něm chystají v blízké budoucnosti.

Můžete nejprve připomenout hlavní milníky padesátileté historie Zkušebního centra Velim?

„Na počátku června 1963 se zde otevřel velký zkušební okruh, který v té době tvořila prakticky holá trať. Postupně se budovala ostatní infrastruktura, za připomenutí stojí elektrifikace okruhu v následujících letech, v roce 1971 byl pak dokončen malý zkušební okruh. Na počátku 70. let minulého století tak Zkušební centrum získalo podobu, kterou mělo až do roku 1990, kdy se dostavěl dynamický zkušební stav. Dalším přelomovým rokem se stal rok 2005, kdy se VUZ změnil v akciovou společnost s jediným akcionářem, kterým jsou České dráhy. Mohli jsme začít vystupovat jako samostatná společnost, začali jsme získávat zajímavé a větší zakázky a dostali jsme možnost vydělané peníze investovat do modernizace zkušebního centra. Ve stejném roce začala rozsáhlá modernizace, během které se například zrekonstruovala infrastruktura včetně kolejí, trolejového vedení, napájecí stanice, zvýšila se nejvyšší povolená rychlost na okruhu, dvě haly se zmodernizovaly a další dvě postavily. Dnes máme k dispozici čtyři zkušební haly, které slouží pro přípravu vozidel na zkoušky, k odstavování vozidel a v neposlední řadě poskytují našim zákazníkům také potřebné zázemí.“

Hlavní etapy modernizace okruhu již skončily, znamená to, že skončily i všechny investice?

„To rozhodně ne, připravujeme několik dalších, již drobnějších investic, jako je prodloužení haly HPZ 2, která zatím nebyla prodloužena na maximální délku, aby se tam vešla pětivozová souprava. To nás čeká ještě letos. Máme však vše připraveno, nebude to žádný problém. Možná podobné prodloužení realizujeme ještě s halou HPZ 1. Další investice se budou týkat spíše ,soft technologií‘, potřebujeme například dokončit zařízení pro zkoušku zabezpečovacího zařízení ETCS2. Tento projekt bychom chtěli začít realizovat ještě letos nebo nejpozději v příštím roce. Na obě tyto investice máme možnost čerpat prostředky z evropských fondů prostřednictvím programu Podnikání a inovace.“

Jaký je zájem o služby zkušebního centra v letošním roce?

„Musím konstatovat, že máme poměrně vyrovnaný stav, poptávka se rovná nabídce. Zatím jsme schopni uspokojovat prakticky všechny požadavky zákazníků, na druhou stranu netrpíme žádnými výraznými prostoji. To vyžaduje mít dobrý vztah se zákazníky, musíme také reagovat na změnu potřeb našich zákazníků, jsme schopni operativně měnit harmonogram zkoušek. Důležité je nabídnout zákazníkům kompletní ser-vis a snažit se maximálně vyhovět jejich požadavkům.“

Jaké je postavení českého zkušebního centra v Evropě? Říká se, že patří mezi nejmodernější…

„Konkurence samozřejmě je, rozhodně nejsme jediný podobný okruh v Evropě. Ale z hlediska parametrů, jako je zejména maximální rychlost, počet systémů napájení, přenos výkonu a podobně, jsme nejlepší. Pokud jde o servis zákazníkům a vybavení okruhu, tady máme ještě určité rezervy. V tomto směru je třeba lepší zkušební centrum firmy Siemens v Německu, které ale nemá parametry na potřebnou rychlost, a především není nezávislé. Ne všechny firmy jsou ochotny jezdit do firemního zkušebního centra. Musíme také velmi citlivě řešit naši cenovou politiku. Na jednu stranu se musíme snažit co nejvíce vydělat, na druhou stranu nemůžeme naše ceny příliš navyšovat už jen proto, že máme konkurenci v jiných zemích a cena je někdy pro zákazníka důležitější než nabízené parametry.“

Máte nějaké dvorní zákazníky, kteří testují svá vozidla jen ve Velimi?

„Pokud jde o zahraniční firmy, nemáme rozhodně zákazníky, kteří jezdí jenom k nám. Na druhou stranu máme velmi dobré vztahy s firmou Alstom, díky ní jsme také realizovali na okruhu některé investice, zejména pokud jde o výstavbu nových hal. Velmi úzké vztahy máme také s firmou Bombardier, respektive s jejími pobočkami ve třech evropských zemích. Samozřejmě k nám jezdí i Siemens a hlavně domácí výrobci jako Škoda Transportation či CZ LOKO. Hodně nám pomohla v posledních letech modernizace vozového parku Českých drah, objevily se tu se svými vozidly firmy jako PESSA, STADLER, ŽOS Vrútky a ŽOS Trnava.“

Jak dlouho trvá kompletní testování nové lokomotivy, pokud nevzniknou nějaké potíže?

„Je to otázka minimálně několika týdnů. Jednotlivé zkoušky se dělají v řádu dnů, kompletní testy v řádu týdnů, pokud jsou komplikace, tak i v řádu měsíců. Požadavky jednotlivých zákazníků se liší. Pokud přijedou se zcela novým vozidlem, chtějí většinou kompletní testy, pokud mají třeba jen inovované vozidlo, požadují jen některé testy. Pravidlem bývá i to, že zákazník přijede jednou s třívozovou soupravou, a pak s pětivozovou, kde už není potřeba dělat znovu všechny zkoušky.“

Tomáš Johánek

spinner