Valná hromada ACRI

Železniční průmysl chce více spolupracovat s dopravci

Železniční průmysl chce více spolupracovat s dopravci

Zástupci českého železničního průmyslu by se měli domluvit na užší spolupráci s českými dopravci, aby společně prosazovali například při jednání s ministerstvem dopravy zájmy železnice. Nejen o možnostech této spolupráce se hovořilo na valné hromadě Asociace podniků českého železničního průmyslu (ACRI), která se sešla na konci března v budově ministerstva dopravy.

„Naším společným zájmem je to, aby na železnici šlo co nejvíce investic. Chceme propagovat železnici jak na národní, tak i na evropské úrovni, rozhodně si myslíme, že železnice má svou budoucnost,“ prohlásila výkonná ředitelka ACRI Marie Vopálenská. Podle jejích slov nyní aktuálně hrozí to, že železnice dostane z připravovaného programu OPD 2 výrazně méně peněz, než tomu bylo z programu OPD, a navíc se o ně bude muset v plánované prioritní ose dělit s dalšími druhy dopravy. Předseda představenstva ACRI Tomáš Ignačák připomněl fakt, že Brusel zatím poměrně ostře kritizuje přípravu OPD 2 ze strany české vlády, konkrétně ministerstva dopravy. „Program OPD měl přinést poučení, aby se chyby příště neopakovaly. Zatím tomu tak není,“ upozornil.

Prioritou jsou investice do potřebné infrastruktury

Pokud jde o konkrétní využití finančních prostředků, které bude mít Česká republika k dispozici z programu OPD 2, je pro Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) prioritou především dokončení všech mezinárodních železničních koridorů do roku 2020, pokračovat by měly i investice směřující do zvýšení rychlosti na dalších tratích a zajištění jejich větší bezpečnosti. Podle generálního ředitele SŽDC Jiřího Koláře se chystají rovněž modernizace dalších železničních uzlů, jako je například již probíhající rekonstrukce olomouckého nádraží. Jiří Kolář také upozornil na to, že zejména v příštím roce čekají dopravce těžké časy, protože na železniční síti bude rekordní množství výluk, nicméně je prý nutné dočerpat všechny peníze z programu OPD.

Nové vedení ČD připravuje novou strategii

Nový šéf Českých drah Daniel Kurucz na valné hromadě ACRI oznámil, že do konce června připraví nový management strategii, kam mají směřovat mateřské ČD včetně svých dceřiných společností v příštích letech. „Přibližně 3,3 miliardy Kč, se kterými se počítá v období do roku 2020 na investice do kolejových vozidel, je velmi málo, potřebovali bychom větší částku z evropských fondů,“ upozornil. Také připomněl, že České dráhy budou muset hledat nové zdroje na pokrytí ztrát z provozování osobní dopravy. Dosud se tak dělo především z výnosů z prodeje majetku, není však možné prodávat majetek do nekonečna.

Tomáš Johánek

spinner