Konference IRFC 2013

Železniční spojení Evropy a Asie se stále zlepšuje

Železniční spojení Evropy a Asie se stále zlepšuje

Přeprava zboží po železnici mezi Asií a Evropou má velkou perspektivu, proto je nutné neustále zlepšovat zejména infrastrukturu a vybudovat spolehlivý, rychlý a bezpečný eurasijský koridor. To je jeden z nejdůležitějších závěrů dalšího ročníku konference International Rail Freight Konference (IRFC), kterou v Praze v polovině března společně uspořádaly společnosti OLTIS Group a JERID.

Mezi přibližně 320 účastníky z 31 zemí byli významní představitelé evropských železničních asociací, zástupci železničních dopravců i logistických firem a další významní hosté. Velmi silné zastoupení měly Ruské dráhy (RŽD) a obecně vzato další železniční správy z východní Evropy a Asie.

Z řady vystoupení vyplynulo, že přepravy zboží mezi Asií a Evropou se potýkají se dvěma základními problémy – technickými a legislativními překážkami. Zatímco s technickými překážkami se snaží vyrovnat normy TSI, které by měla všechna nová vozidla splňovat, překonání legislativních překážek je běh na dlouhou trať. Jen v zemích Evropské unie totiž existují tisíce různých neharmonizovaných vyhlášek a nařízení, která se nějakým způsobem dotýkají železniční nákladní dopravy. „Bez překonání těchto překážek to nepůjde,“ prohlásil například zástupce Organizace pro spolupráci železnic (OSŽD) Viktor Žukov. Ten také prezentoval 13 železničních koridorů, které by měly v příštích letech spojit Evropu a Asii, některé počítají i s přepravou zboží přes Českou republiku.

Pomůže čtvrtý železniční balíček

Podle zástupce Evropské komise Gerharda Trocheho je také prioritou Evropské komise posilovat roli nákladní železniční dopravy v souladu s poměrně ambiciózním plánem přesunout v příštích letech významnou část objemu zboží ze silnice na železnici. Gerhard Troche prohlásil, že do konce letošního roku bude v provozu šest nákladních železničních koridorů, další tři pak přibudou do konce roku 2015.

Evropská komise si hodně slibuje od čtvrtého železničního balíčku, jehož jedna část by měla pomoci se schvalováním nových vozidel. Balíček už dorazil na půdu Evropského parlamentu, kdy by se ho však mohlo podařit schválit, zatím nelze ani odhadovat. Výkonný ředitel Sdružení evropských železničních společností a infrastrukturálních firem (CER) Libor Lochman samozřejmě přivítal aktivity evropských institucí v oblasti řešení problémů železnice, podle jeho slov však nestačí popsat, jak by to mělo fungovat, nutné je udělat hlavně konkrétní kroky. „Je potřeba dbát na dodržování závazků jednotlivých členských států Evropské unie, že budou investovat do potřebné infrastruktury,“ zdůraznil Libor Lochman. Podle jeho slov se stále rozšiřuje rozdíl mezi starými a novými členskými zeměmi EU v přístupu k budování železniční infrastruktury.

RŽD jsou tahounem budování eurasijského koridoru

Patrně nejpočetnější delegaci na konferenci IRFC 2013 měly Ruské dráhy (RŽD), které jsou nejen tahounem budování eurasijského koridoru na území obou světadílů, ale stále více pokukují i po dalších aktivitách v rámci střední a východní Evropy. Připomenout je nutné nedávnou koupi rozhodujícího balíku akcií logistické společnosti Gefco, v kuloárech se také hovořilo o možném zájmu RŽD o ČD Cargo a ŽSSK Cargo. Účasti RŽD při rozvoji železničního spojení mezi Evropou a Asií se věnovalo také Eurasijské železniční fórum, které se uskutečnilo den před zahájením hlavní konference. Diskuse se zúčastnil prezident RŽD Vladimir Jakunin, generální ředitel UNIFE Philippe Citroën a výkonný ředitel CER Libor Lochman.

Ve svém příspěvku na konferenci IRFC pak Vladimir Jakunin vyzdvihl aktivní roli RŽD jako mostu mezi Evropou a Asií. Ruské státní dráhy podle jeho slov investují velké částky do zvyšování kapacity infrastruktury a usilují o zvýšení její atraktivity pro zákazníky z řad zasílatelů. „Transsibiřská železniční magistrála je v současné době jednou z nejvytíženějších tratí na světě. V budoucnu ji bude využívat více než stovka párů osobních a nákladních vlaků denně. Plánujeme investovat do jejího rozvoje do roku 2020 přes šest miliard USD,“ řekl Vladimir Jakunin.

Z Číny do Evropy za 14 dní

Vladimir Jakunin dále připomněl, že celní unie Ruské federace, Kazachstánu a Běloruska plně funkční je, což významně urychluje cestu zboží z Asie do Evropy. Ruské státní dráhy spolupracují se svými železničními partnery z Kazachstánu a Běloruska na vytvoření společného železničního a logistického podniku. Pokud by se podařilo dobudovat eurasijský železniční koridor až na Slovensko a do Rakouska, bylo by možné zkrátit dobu přepravy mezi Evropou a Asií na 13 až 14 dnů, což je polovina času, kterou potřebuje námořní přeprava. „Odpadá přitom nutnost dalších překladů. Tím, že koridor dorazí až do střední Evropy, odstraníme i nutnost výměny podvozků vlaků kvůli odlišným rozchodům kolejí,“ dodal prezident RŽD.

Tomáš Johánek

spinner