29. prosince 2013

Železniční společnosti, které se v konkurenčním boji utkávají s koncernem Deutsche Bahn, se stále cítí být diskriminovány při užívání infrastruktury. Vyplývá to ze zprávy o stavu volné soutěže na železničním trhu pro období 2013/2014, kterou zveřejnily železniční svazy NEE (Netzwerk Europäischer Eisenbahnen) a Mofair v listopadu v Berlíně. „Ceny za užívání infrastruktury rostou rychleji než inflace. Stávají se velmi silným zatěžujícím faktorem pro soukromé nákladní železniční přepravce,“ tvrdí představitelé svazů s tím, že „vyšší ceny nemusí DB Schenker Rail dále přenášet na zákazníky, protože výpadek příjmů lze v rámci koncernu snadno vykompenzovat zdražením infrastrukturních poplatků“.
Pro konkurenty DB ale není jiná cesta než zvýšené tarify za užívání infrastruktury dále kalkulovat do konečné ceny, ačkoli to v důsledku může znamenat i odchod zákazníka k „levnější“ Deutsche Bahn nebo autodopravcům. „Celému železničnímu sektoru velmi škodí, že monopolní provozovatel infrastruktury DB sleduje spíše zájmy koncernu než trhu železniční nákladní dopravy jako celku,“ kritizují situaci svazy. Integrovaný železniční koncern pro NEE a Mofair v sobě z hlediska možného uplatnění diskriminace skrývá značný rizikový potenciál. „Ve hře jsou ceny trakční energie, hrozba křížového financování, různé způsoby plateb, odbyt nebo výstavba infrastruktury,“ uvádí se dále ve zprávě. „Potřebujeme aktivní politiku na spolkové úrovni pro skutečně férovou konkurenci a konečně čisté rozdělení monopolistických struktur Deutsche Bahn,“ řekl předseda NEE Ludolf Kerkeling.