3. října 2024, čtk
4.10. - Sektor nákladní železniční dopravy se potýká s meziročním poklesem přepraveného nákladu. Nejhůře je na tom přeprava oceli, uhlí a dřeva. Důvodem jsou problémy hutí Liberty, nižší poptávka po uhlí a končící důsledky kalamity kůrovce. Řekl to prezident Sdružení železničních nákladních dopravců ŽESNAD Martin Hořínek. Nákladní dopravci od ledna do konce března přepravili 21 milionů tun nákladu, meziročně o pět procent méně. Vyplývá to z předběžných statistik ministerstva dopravy zveřejněných na webu Českého statistického úřadu (ČSÚ).
Přepravní výkony v nákladní dopravě, tedy součet vzdáleností, na kterou byly přepraveny jednotlivé tuny nákladu, v prvním čtvrtletí podle dat ČSÚ činily 3,82 miliardy kilometrů. Meziročně mírně klesly téměř o dvě procenta.
Růst by časem podle Hořínka mohla kombinovaná doprava, konkrétně kombinace silniční a železniční dopravy. Tento typ dopravy na tom podle něj není tak špatně. Kombinovaná doprava je pro dopravce nadějí na oživení sektoru, dodal Hořínek. V kombinované dopravě vlak převeze náklad v kontejneru rychleji na delší vzdálenost a po překládce na kamion se náklad dostane i do méně dostupných míst, kudy železnice nevede.
Nákladní dopravci se podle Hořínka potýkají s více problémy. "Musí se vypořádat s diktátem EU ohledně obrovských investic do bezpečnosti a interoperability i nových nařízených technologií, které výrazně zdražují náklady dopravců," řekl. Za problematickou označil zejména snahu EU sjednotit evropskou železnici, protože každá země má jiné zabezpečení, napájecí soustavy a předpisy.
Jako příklad Hořínek uvedl nový jednotný evropský vlakový zabezpečovací systém ETCS. "Každá lokomotiva dovybavená tímto systémem, který přišel z Bruselu, stojí okolo 500 000 až 600 000 eur (asi 12,7 milionu až 15,2 milionu korun). Slibovaná podpora z EU dosahuje někde okolo 40 procent a bylo slibované spolufinancování 85 procent uznatelných nákladů," řekl.
Aktuálně se podle Hořínka diskutuje o digitálním automatickém spřáhlu, tedy digitální verzi zařízení spojující dva kolejové vozy k sobě. Jeho instalace má být po roce 2030 povinná pro všechny vlaky a podle Hořínka dopravcům přinese další vysoké náklady. EU tím podle Hořínka znevýhodňuje železniční dopravu proti silniční. Cena instalace zařízení na jeden vagon se podle něj odhaduje na 40 000 eur (v převodu asi milion korun).
Nákladní dopravci loni po železnici přepravili 90,2 milionu tun nákladu, meziročně téměř o jedno procento méně. V předcovidovém roce 2019 to bylo 98,5 milionu tun nákladu. Téměř 63 procent nákladu tvořila mezinárodní přeprava, zbytek vnitrostátní.
(čtk)
Ilustrační foto: LAN