Výzkumný ústav železniční

Zkušební centrum ve Velimi chystá investici do systému ETCS

Zkušební centrum ve Velimi chystá investici do systému ETCS

V loňském roce skončila rozsáhlá modernizace Zkušebního centra Výzkumného ústavu železničního (ZC VUZ) ve Velimi, která trvala osm let a stála přibližně 400 milionů Kč. Její dokončení však rozhodně neznamená, že by již bylo vše hotovo. Ještě letos se začne realizovat poslední větší investiční akce – modernizace zabezpečovacího zařízení včetně instalace systému ETCS na velkém zkušebním okruhu.

Rozsáhlá modernizace ZC VUZ se skládala především z obnovy kolejiště velkého a částečně i malého zkušebního okruhu a technologických kolejí. „Velký zkušební okruh, i když se legislativně vlastně jedná o vlečku, má jako jediná železniční trať u nás parametry vysokorychlostní tratě, může se tedy po něm jezdit rychlostí přes 200 km/h,“ upozornil generální ředitel VUZ Antonín Blažek. Modernizaci kolejiště doplnila rekonstrukce trakčního vedení, zásadní modernizací prošla napájecí stanice, která je dnes schopna zásobovat okruh všemi druhy v Evropě běžně používaného napětí. „Dále jsme zrekonstruovali celou technologickou základnu, obnovili halu pro přípravu zkoušek, prodloužili ji a zrekonstruovali další dvě haly,“ pokračoval generální ředitel VUZ.

Nabízet pouze vysokorychlostní okruh dnes nestačí

Nabídku technologického zázemí pro zákazníky ZC VUZ rozšířila zcela nová hala pro přípravu zkoušek, která nyní poskytuje dostatek prostoru pro až 200 metrů dlouhou soupravu. „Dnes není možné nabízet klientům jen okruh, byť s parametry vysokorychlostní tratě, zákazníci potřebují i zázemí v halách, skladovací prostory, prostory pro manipulaci s vozidlem či s jednotlivými komponenty,“ zdůraznil dále Antonín Blažek. Přilákat nové zákazníky má i poslední větší připravovaná investice – modernizace zabezpečovacího zařízení včetně instalace zabezpečovacího zařízení ETCS druhé úrovně tak, aby zkušební centrum bylo schopno nabídnout i tyto zkoušky. Zatím poptávka není, ale je to jen otázka času. V Evropě přibývá vozidel i traťových úseků vybavených tímto systémem, je prý jen otázkou času, kdy výrobci vozidel začnou poptávat zkoušky systému ETCS. Jak dále Antonín Blažek upozornil, všechny dosud provedené investiční akce financoval sám VUZ s přispěním dotace z evropského Operačního programu Podnikání a inovace. Ta dosáhla výše zhruba 160 milionů Kč. Termín dokončení instalace ETCS na velký zkušební okruh je první čtvrtletí příštího roku.

Poptávka po službách zkušebního centra je letos slabší

Pokud jde o využívání zkušebního centra, ještě v loňském roce se zde jezdilo ve dne v noci, letos je prý poptávka zákazníků podle Antonína Blažka o něco nižší, než tomu bylo v minulých letech, o žádný dramatický pokles se ale rozhodně nejedná. „Skončila masivní obnova vozového parku Českých drah, produkce českého i slovenského železničního průmyslu je menší, určitou stagnaci zažívá i západoevropský trh,“ vyjmenoval důvody poklesu poptávky generální ředitel VUZ. Podle jeho slov ale příští rok vypadá z hlediska objednávek služeb lépe. A nejde přitom jen o testy nových vozidel, ve zkušebním centru se totiž testují i jednotlivé komponenty. Samozřejmě pro firmu je největším přínosem výrobce, který přijede do Velimi testovat zcela nové vozidlo a vykonání všech potřebných testů může trvat až půl roku.

Jedním z nejzajímavějších letos testovaných vozidel je ve Velimi italská vysokorychlostní jednotka V300 Zefiro HST vyráběná konsorciem Bombardier pro italského dopravce TrenItalia. Právě tato jednotka jako první vyzkoušela nově upravenou halu HPZ II. Bombardier ve Velimi testuje i další elektrické soupravy určené pro regionální dopravu, pravidelným návštěvníkem na okruhu je již několik let lokomotiva Vectron z produkce firmy Siemens, pravidelně se tady vyskytují další elektrické i motorové lokomotivy, motorové vozy či osobní nebo nákladní vagony. Z produkce českých lokomotivek zbývá otestovat posledních sedm jednotek RegioPanter určených pro Jihomoravský kraj.

Tomáš Johánek

spinner