Zkušební centrum Velim

Zkušební centrum ve Velimi prošlo komplexní modernizací

Zkušební centrum ve Velimi prošlo komplexní modernizací

Letos na podzim skončila téměř čtyřletá modernizace Zkušebního centra Velim (ZC), které provozuje dceřiná společnost Českých drah, Výzkumný Ústav Železniční (VUZ). Modernizace probíhala v letech 2009 až 2012 při celkových nákladech přes 450 milionů Kč. Poměrně vysokou částkou na projekt přispěly evropské fondy. Výsledkem investice je zcela konkurenceschopné zkušební centrum.

Myšlenka modernizace zkušebního centra, zejména jeho velkého železničního okruhu (VZO), vznikla prakticky se vznikem akciové společnosti VUZ. Zkušební tratě totiž byly vybudovány již v 60. letech minulého století. Trať velkého zkušebního okruhu (VZO) je v provozu od roku 1963, o dva roky později skončila jeho elektrizace. Stavba malého zkušebního okruhu (MZO) včetně elektrizace byla ukončena a uvedena do zkušebního provozu v červnu 1971. „Od této doby, až na výjimky, nebyly do oprav tratí vloženy větší finanční prostředky. Během tohoto dlouhého období došlo kromě vlastního fyzického opotřebení železniční infrastruktury také k jejímu morálnímu opotřebení,“ řekl generální ředitel VUZ Antonín Blažek.

Požadavky klientů se postupně měnily

Od doby vzniku centra se podstatně změnily především požadavky jeho klientů na technické parametry i kvalitativní ukazatele zkušebních tratí, trakčních a napájecích systémů. Zvýšil se také tlak na zajištění podmínek pro přípravu a vlastní průběh zkoušek, tedy na vybudování odpovídajících prostor, především krytých hal s nezbytnou technologií a zázemím pro personál. Požadavky se měnily zákonitě ve vazbě na postupný vývoj a výrobu nových výkonných hnacích vozidel a vlakových jednotek, ale i na vývoj v oblasti železničních staveb, trakčních, zabezpečovacích i telekomunikačních systémů. Postupně se ukazovalo, že rozsáhlá modernizace centra bude nezbytná.

Bez cizích zdrojů to nepůjde

První rekonstrukce železničního svršku se uskutečnily v letech 2005 a 2006 čistě za peníze VUZ. Ukázalo se však, že bez cizích finančních zdrojů nebude možné rychlou obnovu infrastruktury zkušebního centra uskutečnit. Management VUZ tedy vypracoval koncepční záměr na celkovou modernizaci centra a rozhodl o přípravě projektu na získání dotace z evropských fondů v rámci operačního programu Podnikání a inovace. "Na základě podrobné analýzy požadavků klientů jsme se rovněž rozhodli pro změnu priorit dalších etap a upřednostnit modernizaci napájecího a trakčního systému před dokončením železničního svršku VZO,“ doplnil výkonný ředitel VUZ Jaroslav Grim.

V roce 2009 začala modernizace napájecí stanice představující především stavbu nových inženýrských a technologických objektů, dvojnásobné zvýšení výkonu na 10 MW, rozšíření možností hloubkové regulace napětí, variabilitu nezávislého napájení jednotlivých sekcí všemi evropskými trakčními systémy, nové řídicí, dohledací a diagnostické systémy a v neposlední řadě také výrazné zvýšení provozní spolehlivosti a bezpečnosti. Projekt byl dotován z operačního programu Podnikání a inovace, podprogramu Potenciál II.

Mění se trolejové vedení, staví nástupiště

Další etapy modernizace zkušebního centra byly zařazeny jako jeden projekt do stejného operačního programu, podprogramu Potenciál III. V roce 2010 ve Velimi provedli celkovou výměnu trakčního vedení na velkém zkušebním okruhu. Nové trakční vedení splňuje požadavky interoperability evropského železničního systému pro vysokorychlostní tratě do rychlosti 250 km/h. Nové je nástupiště určené k realizaci aerodynamických zkoušek vysokorychlostních vozidel. Ve stejném roce bylo rovněž s podporou OPPI – podprogramu Školicí střediska, v prostoru Dynamického zkušebního stavu vybudováno Školicí středisko pro interoperabilitu evropského železničního systému. V loňském roce skončila rekonstrukce železničního svršku zbývající části velkého zkušebního okruhu včetně přebroušení kolejnic v celé jeho délce. Provedená měření v říjnu prokázala způsobilost tratě VZO pro zkušební rychlost do 230 km/h. To následně potvrdil svým rozhodnutím loni v prosinci i Drážní úřad ČR.

Investice směřovaly i do nových hal

V roce 2011 přijal VUZ i další významné rozhodnutí o vybudování zcela nové haly pro přípravu zkoušek HPZ II. Stavba haly vznikla především na základě požadavku významného klienta ALSTOM France. Realizace stavby proběhla od prvního výkopu základů do předání haly do užívání v rekordním čase čtyř měsíců. Hala je 144 metrů dlouhá, má dvě průběžně koleje v délce 200 metrů (s přípravou pro prodloužení haly na tuto délku) s prohlížecím kanálem, s prohlížecí lávkou a další technologií. Při rekonstrukci VUZ nezapomněl ani na potřebné zázemí, jako jsou skladové prostory, kanceláře, zasedací místnost, sociální prostory. V letošním roce zrekonstruoval další (původní) halu pro přípravu zkoušek HPZ III. Úspěšně také skončila poslední etapa modernizace ZC – modernizace zabezpečovacího a telekomunikačního zařízení (rozšíření počtu elektromotoricky ovládaných výměn, zřízení kolejových úseků s počítači náprav, nový řídicí pult, zabudování indikátoru plochých kol). Vedle základních uvedených aktivit se realizovaly také některé menší projekty, jako je vybudování šesti osvětlovacích věží, zřízení dvou úseků pro měření hluku, nové komunikace a zpevnění manipulačních ploch.

Skončilo se dříve, než se počítalo

Celkový projekt modernizace zkušebního centra původně plánovaný na roky 2009 až 2013 skončil s jednoročním předstihem. Celková výše investice se vyšplhala na 456 milionů Kč, dotace z evropských fondů činila 169 milionů Kč. „Podařilo se nám vybudovat moderní zkušební centrum pro testování a zkoušení všech drážních vozidel a jejich komponentů, ale rovněž pro zkoušení a ověřování zařízení a systémů železniční infrastruktury,“ zdůraznil výkonný ředitel VUZ. Zkušební centrum se se svými parametry, a také z hlediska tratě VZO splňující požadavky technických specifikací pro interoperabilitu evropského železničního systému, stalo plně konkurenceschopným střediskem v rámci Evropy.

„Parametr zkušební rychlosti 230 km/h je unikátní a svým způsobem tak velký zkušební okruh představuje první vysokorychlostní trať v ČR,“ uzavřel Antonín Blažek. Připomněl, že modernizace zkušebního centra již sice skončila, ale v blízké budoucnosti VUZ připravuje další zlepšení, jako je vybudování technologického zařízení pro testování a zkoušení jednotného evropského systému vlakového zabezpečovače ETCS 2. V dlouhodobější strategii pak lze uvažovat o aktivitách souvisejících s ověřováním a testováním všech technologických aplikací využívajících satelitní navigace v oboru železniční dopravy, případně i rozšíření konfigurace železniční infrastruktury pro zkoušení komponentů vysokorychlostních tratí, především vysokorychlostních výhybek.

Tomáš Johánek

spinner