17. května 2001
Po letech improvizací se i na oblast vnitrozemské plavby v Evropě začne vztahovat jednotná mezinárodní úmluva CNMI (Convention Relative au Contract de Transport de Marchandises
- Úmluva o smlouvě v dopravě zboží ve vnitrozemské plavbě).
Vnitrozemské plavbě se tak konečně dostane právního dokumentu, který byl pro silniční a železniční dopravu přijat již před mnoha lety. V Budapešti se na konci loňského roku k podpisu předběžného textu úmluvy sešli zástupci všech čtrnácti evropských zemí, v nichž se provozuje vnitrozemská plavba – Belgie, Bulharska, České republiky, Chorvatska, Francie, Lucemburska, Maďarska, Nizozemska, Německa, Rakouska, Rumunska, Ruska, Slovenska a Švýcarska. Budoucí jednotná pravidla se budou vztahovat na všechny evropské vodní cesty včetně Rýna a Dunaje. Některé části úmluvy byly převzaty z Haagsko-Visbyských pravidel a z Hamburských pravidel pro námořní dopravu, případně ze silniční úmluvy CMR. Smluvní strany hodlají definitivní text úmluvy podepsat ještě v první polovině letošního roku a ratifikovat jej nejpozději do pěti let. Kontroverzní témata byla z úmluvy vyloučena Na rozdíl od původního záměru úmluva neobsahuje žádný dodatek v podobě protokolu o dobách nakládky a vykládky, kalkulaci dopravného nebo dělbě nákladů za navigaci. V některých zemích již byla podobná pravidla vytvořena, ale ostatní o jejich převzetí neprojevily zájem, takže se vše bude i nadále řešit individuálně pro každou zásilku nebo smlouvu. Podle nových pravidel bude dopravce odpovídat za ztrátu nebo škodu (i když jeho odpovědnost bude moci být v některých případech omezena), ale důkazní břemeno bude na straně zákazníka. Ve smlouvě o dopravě by mělo být umožněno zakotvit odpovědnost dopravce i v případě chybné navigace; to však ještě bude předmětem další diskuse všech smluvních stran. Podpis úmluvy již za velký úspěch označilo Mezinárodní společenství rýnských lodních registrů (IVR), které po řadu let neúnavně usilovalo o přijetí souboru jednotných celoevropských pravidel. První kroky v tomto směru podnikla již před padesáti lety Evropská hospodářská komise OSN, ale bezúspěšně. V důsledku existence Železné opony nebylo možné do systému zahrnout Dunaj a další řeky na východě kontinentu. Navzdory enormnímu úsilí se nikdy nepodařilo ani přiblížit cíli vytvoření dohody o odpovědnosti v případech navigačních pochybení. (ja)