​Německé železniční asociace předložily klíčové požadavky pro volby v roce 2025

​Německé železniční asociace předložily klíčové požadavky pro volby v roce 2025

13.1. - Osm německých železničních sdružení předložilo tři společné základní požadavky, které mají zajistit, že železniční doprava se v Německu stane nosným pilířem transformace dopravy. Asociace vyzývají příští federální vládu, aby systematicky posílila železniční dopravu s cílem zajistit příspěvek odvětí k ochraně klimatu, ekonomice a mobilitě.

Tržní podíl železniční nákladní dopravy se má do roku 2030 zvýšit na 25 procent, přičemž přepravní výkony železniční osobní dopravy se mají zdvojnásobit. Navzdory těmto jasným federálním cílům se vrcholným představitelům průmyslu zatím nedaří důsledně zavádět nezbytná opatření dopravní politiky.

Zajistit dlouhodobé financování infrastruktury

Efektivní a spolehlivá železniční síť je základem pro větší železniční dopravu. Asociace volají po vytvoření dlouhodobého, právně ukotveného fondového řešení pro financování náhradních investic, údržby a modernizace. Dlouhodobá strategie má podporovat rozšiřování a digitalizaci infrastruktury včetně ETCS a digitálních stavědel, jakož i elektrifikaci a modernizaci regionální sítě. Kromě toho je třeba vzít v úvahu požadavky železnic, které nejsou ve federálním vlastnictví, protože jsou nezbytnou součástí celkového systému a vyžadují financování podle potřeb.

Reforma poplatků za infrastrukturu

Současná struktura poplatků za infrastrukturu představuje nesmírnou překážku konkurenceschopnosti železnice. Asociace jsou pro zavedení mezních nákladů, ve kterých jsou pokryty přímé náklady na cestu vlakem, zatímco náklady na infrastrukturu, které nejsou hrazeny, jsou pokryty.

Rozpočtové zdroje jsou vyrovnané. Dokud nebude tento nový rámec implementován, požadují cílená úlevová opatření na podporu dopravních společností v železniční nákladní a osobní železniční dopravě.

Posílit nákladní železniční dopravu, rozšířit kapacity osobní dopravy

Jako průmyslová a logistická lokalita je Německo závislé na silné železniční nákladní dopravě. Asociace zdůrazňují, že je nutné urychleně urychlit rozšiřování předjížděcích a nákladních tratí i vytváření nových přístupů k železniční síti, například prostřednictvím vleček a multimodálních překladišť. S podporou spolkové vlády mají být zavedeny inovace, jako je digitální automatické spřáhlo, aby se zvýšila efektivita a konkurenceschopnost nákladní dopravy.

Osobní železniční doprava zůstává páteří veřejné mobility. K posílení místní dopravy ve všech oblastech je třeba navýšit prostředky na regionalizaci, což zajistí i dlouhodobé fungování jízdenky Deutschlandticket. Atraktivní železniční stanice a univerzální jízdenky by měly cestujícím usnadnit přístup k udržitelné mobilitě.

Osobní železniční doprava zůstává páteří veřejné mobility. K posílení místní dopravy ve všech oblastech je třeba navýšit prostředky na regionalizaci, což zajistí i dlouhodobé fungování jízdenky Deutschlandticket. Atraktivní železniční stanice a univerzální jízdenky by měly cestujícím usnadnit přístup k udržitelné mobilitě.

V dálkové dopravě spolky zdůrazňují význam konkurenčního tržního rámce pro mobilizaci soukromého kapitálu a zvýšení rozmanitosti služeb. Deutschlandtakt jako závazná celková koncepce musí být konkretizována po etapách a rychle realizována, aby bylo možné efektivněji využívat stávající kapacity.

Potřeba opatření na všech úrovních

Osm německých železničních svazů vyzývá k rozhodné dopravní politice, která by stanovila železnici jako ústřední pilíř přechodu na mobilitu. Ambiciózních cílů v oblasti přechodu na jiný druh dopravy lze dosáhnout pouze s jasným politickým rámcem a závaznými opatřeními. Rozšíření železniční dopravy je nejen příspěvkem k ochraně klimatu a energetické účinnosti, ale také předpokladem pro ekonomickou odolnost a zajištění mobility v Německu.

Svazy zdůrazňují, že nyní je čas vytvořit železniční infrastrukturu, která bude v budoucnu vyhovovat požadavkům hospodářství, životního prostředí a společnosti.

Za osm německých železničních svazů jsou pod prohlášením podepsáni: Dirk Flege, výkonný ředitel Allianz pro Schiene, Jan Görnemann, mluvčí správní rady Spolkového svazu pro železnice (Bundesverband SchienenNahverkehr), Neele Wesseln, generální ředitelka Die Güterbahnem/NEE, Matthias Stoffregen, generální ředitel společnosti mofair, Kerstin Haarmann, spolková předsedkyně VCD, Sarah Stark, výkonná ředitelka VDB, Oliver Wolff, generální ředitel VDV, a Malte Lawrenz, předseda VPI.

(lan)

Ilustrační foto: Pixabay

spinner