9. ledna 2025, lan
Asociace Ecommerce Europe, EuroCommerce a Independent Retail Europe představily výsledky studie na téma „Digitální spravedlnost v online maloobchodě“. Tato studie Jürgena Kühlinga a Corneliuse Sauerborna dochází k závěru, že současný právní rámec je většinou vhodný pro zajištění digitální spravedlnosti a není třeba zásadně přepracovávat stávající pravidla, aby se řešily obavy na pozadí „temných vzorů“.
Navrhuje spíše soubor doporučení zaměřených na silnější prosazování stávajících pravidel a postupné úpravy. Studie posoudila případy takzvaných „temných vzorů“, na které původně upozornila Evropská komise a spotřebitelské organizace, a zhodnotila, které případy se nejčastěji vyskytují v internetovém maloobchodě a jak by stávající právo EU mohlo tyto případy účinně řešit. Tyto temné vzory studie definuje jako „typ interakce, ať už online nebo offline, který je zaměřen na spotřebitele a objektivně využívá lidského chování za účelem prosazení jednostranných zájmů obchodníka bez ohledu na zájmy adresáta a bez ohledu na to, zda sleduje i nějaké veřejné zájmy“.
V posledních letech si temné vzory a digitální spravedlnost získaly pozornost tvůrců politik EU, kteří se snaží změnit horizontální spotřebitelské právo EU, které se vztahuje na všechny obchodníky, včetně 3,5 milionu evropských maloobchodníků, přičemž nejproblematičtější předkládané příklady se obvykle týkají jiných odvětví než maloobchodu. To by mohlo vést k zavedení zbytečných omezení pro maloobchodníky, která by omezila inovace a hospodářskou soutěž v tomto odvětví, jakož i ke snížení výběru produktů a cenové dostupnosti pro spotřebitele v EU.
Zmíněné tři asociace upozornily, že EU již má nejvyšší úroveň ochrany spotřebitele. Právní předpisy EU, jako je GDPR, směrnice o soukromí a elektronických komunikacích, zákon o umělé inteligenci, DMA a DSA, zajišťují ochranu spotřebitelů na internetu. Kromě toho jako komplexní ochrana působí bezpečnostní síť založená na zásadách UCPD. Souhra těchto zákonů účinně řeší temné vzory. Namísto nové regulace vyzývají tato tři sdružení k účinnějšímu a efektivnějšímu vymáhání práva, aby byla zajištěna dobrá ochrana spotřebitelů.
(lan)
Foto: Pixabay