10. října 2002
Každé dva roky se od roku 1960 střídavě v Severní Americe, Evropě a na asijském kontinentu koná nejvýznamnější světová událost celého oboru nákladní letecké dopravy – International Air Cargo Forum and Exhibition (IACF). Poslední vrcholné setkání tohoto druhu uspořádalo Mezinárodní sdružení leteckého zboží TIACA ve dnech 17. až 20. září v Hongkongu. Navzdory potížím, s nimiž se letecká doprava v posledních dvou letech potýká, se do análů sdružení zapíše jako zatím největší z dosavadních 21 ročníků akce.
Do Hongkongu se sjely na tři tisíce účastníků; zástupci leteckých společností, odesilatelů, speditérů, integrátorů, kurýrních služeb, celních orgánů a vlád v rámci jednotlivých bloků diskutovali o současných trendech globálního trhu nákladní letecké dopravy (například vlivu cyklických a strukturálních změn a dohod o otevřeném nebi nebo perspektivách leteckého zboží na čínském trhu), bezpečnosti letecké dopravy, strategii speditérů leteckého zboží a vlivu nové techniky a technologie na vývoj oboru.
Jménem TIACA je přivítali jeho generální tajemník Daniel Fernandez a prezident sdružení Larry Coyne. „Navzdory tragickým událostem z 11. září, obtížnému hospodářskému prostředí a vzdálenosti, kterou musela většina účastníků urazit, je letošní Air Cargo Forum největší událostí v celé 42leté historii naší organizace,“ zdůraznil v úvodním vystoupení Larry Coyne.
Boeing: již letos o dvě procenta více carga
Americký výrobce Boeing na IACF v Hongkongu v premiéře zveřejnil svou pravidelnou prognózu vývoje letecké nákladní dopravy v příštích dvaceti letech. Navzdory největšímu propadu v moderní historii odvětví po loňských útocích na cíle v USA bude podle ní nákladní letecká doprava v příštích dvou dekádách růst ročně o 6,4 procenta. „V první polovině letošního roku se již objevily první známky oživení, které signalizují zvrat negativního vývoje, který začal na konci roku 2000 a prohloubil se po útocích z 11. září,“ prohlásil v Hongkongu viceprezident pro marketing divize civilních letadel společnosti Boeing Kent Fisher.
Objem leteckého zboží přepraveného v celosvětovém měřítku se podle něj loni snížil o 5,9 procenta, zatímco ještě v roce 2000 vykázal nárůst o 7,1 procenta. Letos Boeing očekává nárůst o dvě procenta. V příštích dvaceti letech bude podle prognózy společnosti Boeing průměrný globální hrubý domácí produkt růst o 2,9 procenta, v Evropě o 2,3, v Severní Americe o 2,7 a v Asii o 3,3 procenta. To se odrazí na nárůstu výkonů nákladní letecké dopravy z 137,4 miliardy v roce 2001 na zhruba 475,5 miliardy tunokilometrů. Světová flotila čistě nákladních letadel se současně v příštích dvou dekádách prakticky zdvojnásobí na celkem 3078 letadel (loni 1775). Asie bude motorem světového hospodářského růstu a Čína s ročním hospodářským nárůstem o 10,3 procenta daleko předběhne zbytek světa, řekl dále Kent Fisher.
IATA: nové ceny pro rozměrné zásilky až v příštím roce
Sekretariát Mezinárodního sdružení leteckých dopravců IATA zase při příležitosti fóra zveřejnil poslední, červencové údaje o překladu leteckého zboží na světových letištích – v meziročním srovnání byl o 10,5 procenta vyšší (celkem za prvních sedm měsíců roku + 1,5 procenta). Červencové výsledky podle nového generálního ředitele IATA Giovanniho Bisignaniho potvrdily, že se Severní Amerika (+ 5,3) i Evropa (+ 0,7) konečně vzpamatovávají z následků událostí z loňského září, celkem však za prvních sedm měsíců roku jejich statistiky stále uvádějí o 7,0 (respektive 4,8) procenta zboží méně než loni. V asijsko-pacifickém prostoru nárůst dosáhl meziročně 23,7 a celkem za prvních sedm měsíců roku 10,7 procenta. Do konce příštího roku by společnosti měly podle IATA opět obsadit ztracenou půdu, ale úplné finanční ozdravení potrvá ještě nejméně další rok.
IATA v Hongkongu oznámila i odklad záměru na zavedení nového výpočtu ceny za přepravu rozměrných zásilek (viz DN 32/02). Na členské letecké společnosti zapůsobila krajně nepříznivá reakce speditérů na návrh sdružení, aby se od
1. října letošního roku na celém světě změnila přepočtová formule pro velkoobjemové zásilky (Rezoluce IATA 502), což by vedlo k nárůstu ceny za dopravu o dvacet procent. Protože ani některé vlády tuto změnu nepovolily, rozhodla IATA o posunutí termínu zavedení této změny o rok – na 1. říjen roku příštího.
SkyTeam Cargo slavil druhé výročí
Fórum se stalo vhodnou příležitostí i pro oslavu druhého výročí vzniku aliance SkyTeam Cargo, která se za tuto dobu rozrostla ze čtyř na šest členů: v dubnu loňského roku se k ní připojily ČSA Cargo a zhruba o půl roku později Alitalia Cargo. Jak na tiskové konferenci v Hongkongu uvedl ředitel AeroMexico Cargo Jaime White, síť destinací aliance se díky tomu rozšířila z 411 na 512 měst ve 114 zemích světa. „S větším pokrytím než jakákoli jiná cargo aliance má dnes Sky-Team dostatečně dobrou pozici, aby mohl dále zlepšovat již tak vysokou úroveň produktů a služeb,“ řekl k tomu prezident Air France Cargo Marc Boudier.
V říjnu všichni členové aliance dokončili zavádění jednotné produktové řady, pro niž převzali standardy služeb Equation, Variation, Cohesion a Dimension Air France. Současně diferencovali paletu produktu Variation do jedenácti různých kategorií – od snadno zkazitelného zboží různého charakteru přes umělecké zásilky a živá zvířata až po automobily.
Nezávisle na tom začali pracovat také na inovacích v oblasti prodeje a služeb; na základě iniciativy „single-roof-warehouse“ je již dnes například 72 procent zboží procházejícího centry aliance SkyTeam zpracováváno při využití jednotných standardů nebo společnými handlingovými společnostmi. V průběhu příštího roku by pak mělo být dokončeno zavádění jednotného systému řízení kvality a programu péče o hlavní obchodní partnery.
Ředitel ČSA Cargo Kamil Slavík novinářům v Hongkongu poskytl informace o struktuře orgánů aliance a práci jejich devíti stálých pracovních skupin. Poznamenal přitom, že ČSA Cargo je shodou okolností zodpovědné za práci pracovní skupiny, za níž jsou zatím vidět největší výsledky – skupiny pro produkty.
Vývoj a zavádění nových technologií, společné standardy kvality nebo společná reklamní kampaň, to vše jsou kroky na cestě k dalšímu prohloubení partnerství. Jsme již daleko za bodem, kdy jsme měli jen společný „branding“, nyní již definujeme i společnou obchodní politiku a společný rámec pro obchodní vztahy k důležitým obchodním partnerům z řad spedičních společností, zdůraznil Kamil Slavík.
V příštím roce se podle něj členové aliance zaměří na dosažení ještě většího synergického efektu při jednání s třetími stranami (single-roof-concept) a jednotnou reprezentaci při prodejních a marketingových aktivitách. „Již dnes v České republice působíme jako GSA pro Korean Air, a tímto směrem hodláme dále pokračovat,“ řekl.
Hongkong: ve znamení prosperity
Výběr Hongkongu pro konání letošního IACF byl zcela jistě šťastný, na rozdíl od USA a Evropy totiž právě zde panuje v odvětví letecké dopravy mimořádný optimismus. Za prvních osm měsíců letošního roku vykázalo jedno z největších světových center letecké nákladní dopravy dvouciferný nárůst. „Celkový objem carga v letošním roce by mohl předstihnout dokonce i rekordní rok 2000,“ prohlásil na fóru ředitel Hongkongské správy letišť David J. Pang. I loni jsme navzdory celosvětovému poklesu dokázali přeložit 2,08 miliónu tun zboží, dodal.
Bývalá britská kolonie se v roce 1997 stala opět součástí Číny, i když mu čínská vláda přiznala statut „zvláštního administrativního celku“ a na dalších padesát let zaručila pokračování současné hospodářské politiky na základě teze „jedna země-dva systémy“. Hospodářská situace šestimiliónové enklávy kolem přístavu Victoria je sice po odlivu investorů po připojení k Číně, ale zejména v důsledku nedávné asijské hospodářské krize podstatně horší, než na jakou byl Hongkong zvyklý, do budoucna mu však odborníci předpovídají velmi nadějné vyhlídky. Možnosti, které před Čínou otevřel letošní vstup do Světové obchodní organizace WTO, jsou obrovské. Postupně se také zvyšuje kvalita čínských výrobků a ruku v ruce s tím jde i rostoucí poptávka po letecké dopravě; odborníci se shodují na tom, že v nejbližší době to bude i z tohoto hlediska nejrychleji rostoucí trh světa vůbec. Proto byl také na doprovodné výstavě, která letos obsadila o čtvrtinu větší plochu než v roce 2000 ve Washingtonu, mimořádný zájem o první společnou mezinárodní prezentaci vnitrozemských čínských letišť z nedaleké delty Perlové řeky – Guangzhou, Macaa, Shenzenu a Zhuhaie.
Za dva roky v Baskicku
TIACA je platforma pro součinnost leteckých společností, odesilatelů, speditérů, celních orgánů, operátorů a všech dalších subjektů, v jejichž zájmu je odstranění překážek bránících rozvoji letecké nákladní dopravy v době globalizace ekonomiky. Úzce spolupracuje například se Světovou federací národní spedičních svazů FIATA a Mezinárodním sdružením leteckých dopravců IATA. Až do roku 1998 byla především pořadatelem výstav a fór, po zveřejnění manifestu letecké nákladní dopravy v Paříži se však v obecném povědomí stala reprezentativní střešní organizací celého odvětví.
Příští 22. ročník IACF a doprovodné výstavy bude podle rozhodnutí TIACA v roce 2004 hostit Bilbao.
Luboš Spálovský