SkyTeam

Alitalia se stala šestým členem druhé nejsilnější světové aliance

Výkonný ředitel italského národního leteckého dopravce Alitalia Francesco Mengozzi na konci minulého týdne v Římě s ostatními členy aliance SkyTeam podepsal dohodu o vstupu své společnosti do uskupení. Alitalia, jejíchž 166 letadel loni přepravilo 26,6 miliónů pasažérů, se tak stala šestým členem aliance a partnerem Českých aerolinií, které jsou členy SkyTeamu od konce března. Poté, co loni v dubnu zkrachovalo dvouleté spojenectví čtvrtého největšího evropského dopravce s nizozemskou společností KLM, hledalo vedení Alitalie možnost zapojení do nového svazku. To také bylo jedním z hlavních úkolů bývalého finančního ředitele italských státních drah FS Francesca Mengozziho, který do funkce nastoupil teprve v únoru letošního roku. Jednání akcelerovala v červnu a na počátku července při třístranných rozhovorech mezi vedením Alitalie, Air France a Delta Air Lines. Na počátku července pak Alitalia uzavřela komerční dohodu s Air France, která by jí měla podle odhadu jejího vedení přinést úspory ve výši 200 miliard ITL. „Jsme si zcela jistí, že tentokrát jsme našli toho pravého partnera,“ prohlásil po podpisu smlouvy Francesco Mengozzi. Vzhledem k probíhajícímu arbitrážnímu řízení nechtěl komentovat chyby, kterých se jeho společnost dopustila během spolupráce s KLM. „Myslím, že právě tato nová dohoda dokumentuje, co jsme asi dělali špatně – volnější model spolupráce se snáze uplatňuje než komplikovaná přeshraniční fúze,“ řekl. Čtvrtý největší trh v Evropě Druhá nejsilnější světová aliance získá vstupem Alitalie čtvrtý největší trh v Evropě se střediskovými letišti Fiumicino v Římě a Malpensa v Miláně, které podle výkonného ředitele Air France Jeana-Cyrila Spinetty „letadlům aliance poskytnou zcela nové možnosti“. Její síť se vstupem nového člena okamžitě rozroste o dalších 21 nových destinací v šesti nových zemích na 512 destinací ve 120 zemích. Alitalia, která loni hospodařila se ztrátou 495 miliard ITL (po zisku 12 miliard ITL v roce 1999) našla v alianci partnera, který se bude moci podílet na její rekapitalizaci. Možnost rekapitalice společnosti v červenci potvrdila Evropská komise. Praktické zapojení Alitalie do činnosti aliance Francesco Mengozzi předpokládá v horizontu několika týdnů, pro zákazníky společnosti by se výhody vyplývající z členství v alianci měly dostavit během tří až čtyř měsíců. Italský dopravce by se měl se svými dvěma letadly typu Boeing 747–200 a jedním Boeing 747–400 brzy připojit i k nákladní alianci SkyTeam Cargo. Podle Francesca Mengozziho na tom společnost již pracuje, konkrétní termín však ještě nebyl stanoven. Z rivalů spojenci Air France a Alitalia byly v historii vždy velkými rivaly a obě společnosti se často navzájem napadaly za dumpingové ceny; ze slov jejich představitelů ještě stále zaznívá opatrnost. „Podepsali jsme dohodu na deset let a stanovili v ní principy a regule, jejichž dodržování budeme pravidelně každý rok vyhodnocovat, tak abychom dosáhli toho, že budou výhody vyplývající z aliance rovnoměrně rozděleny mezi oba partnery. Kdyby měly být výhody jen na jedné straně, museli bychom říci "basta“," uvedl například Jean-Cyril Spinetta. Spolu s Francescem Mengozzim ovšem současně nevyloučil ani hlubší formy spolupráce mezi oběma donedávna rivalskými společnosti, jako například vzájemnou výměnu akcií (cross-sharehold). Světová aliance SkyTeam zahrnuje kromě hlavních společností Air France a Delta Air Lines také českou společnost ČSA, Aero Mexico a Korean Air. Hlavním konkurentem SkyTeamu je třináctičlenná Star Alliance, jejímiž členy jsou například německá Lufthansa, SAS, United Airlines a Air Canada. „Alitalia je zatím poslední v pořadí, ale další rozšiřování aliance je na programu. I když si neklademe za cíl dostihnout velikostí Star Alliance, jednáme i s dalšími potenciálními partnery,“ uvedl v Římě prezident Českých aerolinií Miroslav Kůla. Alitalia by se mohla podílet i na privatizaci Českých aerolinií V souvislosti se vstupem nového člena Miroslav Kůla nevyloučil ani možnost účasti Alitalia na procesu privatizace ČSA, který by se měl rozběhnout na konci příštího roku. Podle vládního usnesení budou jedním z účastníků privatizace i alianční partneři. Předpokládalo se, že to budou hlavně Air France a Delta, ale teď nelze vyloučit ani účast Alitalie, řekl Miroslav Kůla. V prvním pololetí letošního roku ČSA podle Miroslava Kůly navzdory recesi v USA a západní Evropě dosáhly „srovnatelných výsledků jako ve stejném období loňského roku“. „I do budoucna je nadějný zejména nárůst počtu pasažérů, který se stále udržuje mezi 15 a 20 procenty,“ řekl. (spa)

spinner