11. října 2001
Železniční doprava v Německu má zatím ještě velmi daleko ke
skutečně funkčnímu konkurenčnímu prostředí. Jak jsme již
krátce informovali v Dopravních novinách 38/01, k takovému
závěru dospěl Spolkový antimonopolní úřad ve své výroční
zprávě za loňský rok.
Liberalizace trhu, kterou zahájila reforma drah v roce 1994,
přinesla podle zjištění Spolkového antimonopolního úřadu jen
dílčí úspěchy. Nabídky ostatních železničních společností
mohou kolosu Deutsche Bahn konkurovat jen sporadicky, uvedl
úřad ve své zprávě. Hlavním důvodem byl podle jeho expertů
starý systém poplatků za užívání infrastruktury, který platil
od roku 1998. Nový systém, zavedený na počátku
letošního roku, zpráva předběžně hodnotí jako „v zásadě
vhodnější a schopný odstranit nejkřiklavější diskriminační
překážky“.
Vliv nového ceníku za užívání dopravní cesty a souvisejících
služeb na rozvoj konkurenčního prostředí bude úřad dále
podrobně analyzovat. Již dnes však registruje výhrady vůči
lineárnímu nárůstu poplatků, který prosadila Německá dráha.
Také degresivní systém cen bude podle odborníků třeba sladit
s předpisy o volné soutěži.
Konkrétní případy poškozování konkurence se podle výroční
zprávy projevily pouze v oblasti veřejné místní dopravy.
Dopad systému poplatků na železniční nákladní dopravu nebyl
předmětem šetření, podle úřadu však lze očekávat, že problémy
budou analogické.
Spolkový antimonopolní úřad nezakázal DB nepřímé převzetí
majoritního podílu v nákladní složce nizozemských drah NS
Cargo, neboť nizozemská skupina nepůsobí na německém trhu.
Navíc bilaterální objem přepravy po železnici je
v jednotlivých komoditách bez výjimky nižší než
u vnitrozemské plavby nebo silniční dopravy, zdůvodnil úřad
svůj postup.